Näin ajokauden alku näkyy vakuutusyhtiössä – vähintään tuhannen euron lisäverokin voi jälleen yllättää - Autot - Ilta-Sanomat

Näin ajokauden alku näkyy vakuutusyhtiössä – vähintään tuhannen euron lisäverokin voi jälleen yllättää

Moottoripyörät ja mopot yleistyvät jälleen liikenteessä kevään edetessä ja säiden lämmetessä. Ajokilometrien kertyessä lisääntyvät myös onnettomuudet, joiden riski on koholla erityisesti kauden alussa, kun teiden kunto ja ajotuntuman puute voivat tuoda yllätyksiä.

Kaksipyöräisissä on kauden alun huoltotöiden lisäksi muistettava myös kulkupelin liikennekäyttöönotto sekä vakuutusasioiden tarkistaminen.

24.4.2021 12:04

Moottoripyörien ja mopojen ensirekisteröinnit kasvoivat vuonna 2020 selvästi vuoteen 2019 verrattuna. Traficomin liikenneasioiden rekisteriin oli vuoden 2020 lopussa merkitty yli 280 000 moottoripyörää ja yli 350 000 mopoa.

Kaikki liikenneasioiden rekisterissä olevat mopot ja moottoripyörät eivät kuitenkaan ole liikennekäytössä.

– Nyt kauden alussa on syytä käydä läpi oman moottoripyörän tai mopon kunto ja huoltotarpeet, tarkistaa ajovarusteet, kiinnittää ajaessa erityistä huomiota teiden kuntoon, hakea ajotuntumaa maltilla ja muistaa vakuutus- ja rekisteriasiat. Moottoripyöräilyn ja mopoilun riskialttius pahoissa henkilövahingoissa korostaa entisestään turvalliseen kauden aloitukseen panostamista, sanoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Moni poistaa myös mopon tai moottoripyörän talven ajaksi tilapäisesti liikenteestä säästääkseen kuluissa. Kauden alussa on kuitenkin tärkeää muistaa moottoripyörän tai mopon liikennekäyttöönotto, sillä liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajavaa odottaa Alaviirin mukaan vähintään tuhannen euron lisävero tai vuoden ajalta laskettu ajoneuvovero viisinkertaisena.

Onnettomuuksia sattuu kauden alussa

Moottoripyörä- ja mopokauden alussa kertyy usein onnettomuuksia, jotka liittyvät yllätyksiin teiden kunnossa ja ajotuntuman puutteeseen talvitauon jälkeen.

Tyypillinen moottoripyöräkauden alussa sattuva vahinko on tieltä suistuminen tai kaatuminen kaarteessa.

– Tienpinnat ovat vielä huhti-toukokuussa hiekkaisia ja pölyisiä. Sateella tai märällä tienpinnalla hiekkaa ei näe ja pöly asfaltin päällä on todella liukasta. Toukokuussakin tienpinta voi illan mittaan jäähtyä nopeasti ja kun myös renkaat ovat kylmät, tienpinnan ja renkaan välinen kitka voi heiketä yllättävän paljon illan aikana, Alaviiri muistuttaa.

Rengasasiat korostuvat kaksipyöräisissä

Oikean tilannenopeuden ja ennakoinnin lisäksi moottoripyörän kunto on olennainen asia turvallisuuden lisäämisessä. Renkaan kulutuspinnoilla on iso merkitys pitoon.

– Pahimmillaan rengas on kulunut keskeltä ja takarenkaan profiili voi olla hieman ”kantikas”, mistä johtuen kosketuspinta-ala tienpintaan on kapea ja se voi yllättää mutkissa ikävästi. Myös ikääntyneen renkaan pito voi olla huono, vaikka pintaa vielä olisikin. Ilman asianmukaisia ja hyviä renkaita moottoripyöräily ei lähtökohtaisesti voi olla turvallista.

Kauden alussa, viileällä säällä ajolenkit kannattaakin mitoittaa maltillisesti, hakea ajotuntumaa ja totuttaa kroppaa ajoasentoon. Myös kokeneen liikenneopettajan kanssa tehty ajoharjoittelu ja pyörän ominaisuuksien kertaaminen lisäävät turvallisuutta ja vähentävät jännitystä.

Muista nämä moottoripyörä- ja mopokauden alussa

• Erityinen tarkkaavaisuus liikenteessä: irtohiekka teillä voi aiheuttaa vaaratilanteita. Tarkkaavaisuus, sopiva ajonopeus ja ennakoiminen ovat tärkeimpiä keinoja vahinkojen välttämiseksi.

• Moottoripyörän perusteellinen tarkistus ja huolto: moottori, renkaat, ketjut, valot, jarrut ja öljyt.

• Turvavarusteiden käyttö ja huolto: kaatumistilanteessa asianmukaiset ja hyväkuntoiset varusteet, kuten kypärä, ajoasu, -käsineet ja -saappaat suojaavat.

• Pyörän kuormaaminen tai matkustajan kanssa ajaminen voivat merkittävästi muuttaa pyörän ajokäyttäytymistä. On tärkeää totutella muutoksiin maltilla.

• Lakisääteistä liikennevakuutusta kannattaa täydentää moottoripyörän kaskovakuutuksella, joka korvaa esimerkiksi kolari- ja varkausvahingot.

• Jos moottoripyörä tai mopo on poistettu talveksi liikennekäytöstä, pitää pyörä ottaa liikennekäyttöön niin sanottuna rekisteröintitoimenpiteenä. Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on ajokiellossa ja sillä ajamisesta seuraa tuntuva lisävero ja rekisterikilpien poisto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?