Neste, Posti ja SKAL esittävät hallitukselle uusiutuvan dieselin vapauttamista valmisteverosta – näin malli toimisi - Autot - Ilta-Sanomat

Neste, Posti ja SKAL esittävät hallitukselle uusiutuvan dieselin vapauttamista valmisteverosta – näin malli toimisi

Ehdotuksen taustalla on se tosiseikka, että diesel on vielä pitkään käytännössä lähes ainut mahdollinen käyttövoima raskaimmissa maantiekuljetuksissa.

Esittäjien mukaan Suomi tarvitsee veromallin, jossa uusiutuva polttoaine vapautettaisiin polttoaineverosta silloin, kun sitä käytetään vuotuisen jakeluvelvoitteen päälle.

21.4. 9:43

Neste ja Posti, yhdessä kuljetusalan etujärjestö SKAL ry:n, DB Schenkerin ja Niemi Palveluiden kanssa on esittänyt hallitukselle ehdotuksen, jossa Ruotsissa käytössä oleva biopolttoaineiden verotusmalli tulisi käyttöön myös Suomessa.

Ruotsin malli toimii siten, että uusiutuvasta dieselistä on tehty edullisempaa vapauttamalla se valmisteverosta silloin, kun sitä myydään polttoaineyhtiöitä sitovan niin sanotun jakeluvelvoitteen päälle.

Jakeluvelvoite tarkoittaa uusiutuvan polttoaineen osuutta kaikesta myydystä polttoaineesta. Jakeluvelvoite on nyt 20 prosenttia ja vuoteen 2030 mennessä se nousee 30 prosenttiin.

Kuljetuskalustossa joka siirtyisi käyttämään yksinomaan valmisteverotonta uusiutuvaa dieseliä, päästöt vähenisivät maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö SKAL ry:n mukaan jopa 90 prosentilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?