Suomalainen standardointi­järjestö ei suosittele ”itselataavaa hybridiä” – tässä syy - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalainen standardointi­järjestö ei suosittele ”itselataavaa hybridiä” – tässä syy

Osa autonvalmistajista käyttää mainonnassaan termiä itselataava. SESKO:n mukaan kyseinen termi ei kuitenkaan ole hyvää tekniikkakieltä.

Itselataava hybridi -termiä on viljellyt maailmanlaajuisesti muun muassa Toyota. SESKO:n mukaan kyseessä on selkeästi enemmän markkinointi- kuin aito tekniikkatermi.­

20.4. 6:56

Yksi hybridiautoihin liittyvistä termeistä on niin sanottu ”itselataava hybridi”, jolla tarkoitetaan hybridiautoa, jonka ajoakkuun ei voi syöttää sähköenergiaa ajoneuvon ulkopuolelta.

Suomen Sähköteknillinen Standardoimisyhdistys ry eli SESKO ei kuitenkaan suosittele kyseisen termin käyttöä, vaan pitää sitä tekniikkakuvauksen sijasta pikemminkin markkinointikielenä:

”Markkinointitermi itselataava hybridi ei ole suositeltava, koska myös lataushybridit osaavat aivan samalla tavalla ladata itse akkuaan polttomoottorin avulla”, SESKO:n juuri päivittämä sähköautoautosanasto perustelee.

Itselatauksen sijaan SESKO esittää käytettäväksi termejä kevythybridi ja täyshybridi.

Kevythybridissä on pieni sähkömoottori, joka tukee tarvittaessa polttomoottoria, mutta ei liikuta autoa pelkällä sähköllä.

Täyshybridillä taas tarkoitetaan autoa, joka voi liikkua pelkän polttomoottorin tai sähkömoottorin avulla tai näiden molempien avulla, tai olla paikallaan niin, että polttomoottori lataa auton ajoakkua.

Lisäksi täyshybridi voi olla myös verkkovirralla ladattava, jolloin oikea termi on lataushybridi.

SESKO on Suomen sähköteknisen alan standardointijärjestö, joka osallistuu mm. sähköalan sertifiointijärjestelmiin sekä alan kansainväliseen yhteistyöhön Suomen edustajana sekä saattaa kyseisen työn tulokset kansallisiksi SFS-standardeiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?