Mercedes-Benzin upouutta ”kansanluokan” eli vielä juuri ja juuri valtion hankintatukirajan alittavaa täyssähköauto EQA:ta voisi oikeastaan ihan hyvin kutsua GLA Electriciksi.
Teknisesti ottaen kyseessä on nimittäin Mersun pienimmän katumaasturin eli Mercedes-Benz GLA:n täyssähköversio, jossa polttomoottorin ja siihen liittyvien laitteistojen tilalla on siis nippu vastaavia sähköautokomponentteja ajoakuista alkaen.
Myynti alkaa 250-mallilla, mutta myöhemmin luvassa on myös tehokkaampia ja toimintamatkaltaan pidempiä versioita – nelivetovaihtoehto mukaan lukien.
EQ-alkuisella mallinimipolitiikalla halutaan kuitenkin ihan ymmärrettävästi korostaa uuden täyssähköisen voimalinjan erityisyyttä, joten auton kutsumanimi on nyt siis EQA ja sillä sipuli.
EQA eroaa joka tapauksessa GLA:sta lähinnä vain umpinaisella nokkamaskillaan sekä etu- ja takavalot varsinkin pimeällä hyvin näyttävästi yhdistävällä leveällä valoilmeellään.
Sama helposti omaksuttava tuttuuslinja jatkuu myös sisällä, josta käsin auto näyttää sekä myös tuntuu ehkä vieläkin selvemmin aika tavalliselta nyky-Mersulta – mikä ei suinkaan ole mikään huono asia!
Sekä etu- että takavalot on yhdistetty toisiinsa näyttävällä valopaneelilla. EQA-malliin on tarjolla myös vetokoukku, johon valmistaja sallii ihan asiallisen 750 kg:n vetopainon.
Kilpailijoista esimerkiksi täyssähköiseen Hyundai Konaan verrattuna EQA:n ratissa tulee myös olo, että nyt istutaan ehkä jopa hiukan kalliimmassa laitteessa kuin mitä auton varsinainen hintalappu antaa oikeastaan olettaa.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi laadukkaan oloisesti toimivia ”oikeista isosta Mersuista” tuttuja hallintalaitteita sekä lähes kokonaan kovamuovivapaata ohjaamoviimeistelyä.
Auton tavaratila ei varsinaisesti juhli litroilla, mutta riittää kyllä peruskäyttöön. Välipohjan alla oleva kaapelitila on hiukan ahdas, joten latausjohtojen säilytyslaukut tulevat todennäköisesti tarpeeseen.
Myös auton runsaita digi- ja avustintoimintoja voi kuvailla aidolle premium-tasolle yltäviksi. Esimerkiksi tästä käy vaikkapa auton navigointijärjestelmä, joka laskee automaattisesti mukaan sopivat latauspaikat ja jopa ennustetun säätilan vaikutuksen kulutukseen.
Pikkuylellisen tunnelman viimeistelee vielä varsin hiljaisen oloinen kulkupuoli, jota ei tuntunut ainakaan ajamassamme esittely-yksilössä suuremmin häiritsevän edes talven jäljiltä yhä kovin karkea suomalainen kestopäällyste.
Myös suorituskykyä tuntuu sähkö-Mersussa riittävän ihan hyvin, mistä kertoo myös mallinimen perässä oleva numerosarja 250 – jolla siis alleviivataan sitä, että puhtinsa puolesta EQA 250 vastaa suunnilleen GLA-valikoiman polttomoottorista 250 -mallimerkinnällä varustettua bensiinimallia.
Ohjaamoilme on kuin mistä tahansa modernista perus- Mercedeksestä. Visuaalisesti sähkömalli erottautuu tästä kulmasta vain kojelaudan ilmasuuttimista, jotka on mahdollista tilata sähkötekniikkaa korostavasti myös kuparikäämien värisinä.
Ajoakun osalta EQA 250 on saatavilla ainakin toistaiseksi vain ja ainoastaan yhtenä eli 66,5 nettokilowattitunnin versiona, mikä tarkoittaa rapiat 400 kilometrin luvattua toimintamatkaa. Tätä ei ensikoeajon varsin pienellä kilometrimäärällä ollut kuitenkaan mahdollista testata, mutta olettaa voinee, että EQA:lla taittunee näillä eväin talvellakin karkeasti noin kolmensadan kilometrin taival.
Pikaistumisen perusteella ainakin 180-senttinen matkustaja mahtuu EQA:n takaistuimelle pientä polvikoukistelua lukuun ottamatta ihan hyvin.
Isohkon akun kennosto vie rakenteista kuitenkin sen verran tilaa, että auton lattia ja sitä myöten myös takaistuin sekä sijaitsevat hieman vastaavaa polttomoottorimallia korkeammalla. Ratkaisu ei juuri haittaa arkea, mutta kertoo kuitenkin eräänlaisesta kompromissista.
Lataamisen osalta EQA tukee 11kW:n lataustehoa, eli ajoakku täyttyy asianmukaisella kotilatauslaitteella täysin tyhjästä täyteen jopa alle kuudessa tunnissa. Pikalataus puolestaan toimii enimmillään sadan kilowatin nimellisteholla.
Varustevariantteja EQA-mallista on kolme, joiden ohella myös EQA:n erikseen ruksittava lisävarustevalikoima on mersumaiseen tyyliin kattavan monipuolinen.
Nähtäväksi jää, miten kompakti sähkökatumaasturi Suomen markkinalla lopulta pärjää. Se on kuitenkin selvää, että EQA tarjoaa kovan vastuksen ainakin juuri tuloaan tekevälle Audi Q4 e-tronille sekä Volvon uunituoreelle vastaavan luokan sähköautolanseeraukselle eli XC40 Rechargelle.
Mercedes-Benz EQA 250
Moottori sähkö, 140 kW (190 hv), 375 Nm
Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus 17,9 kWh/100 km sähkö
CO2-päästöt 0 g/km
Toimintamatka 424 km (WLTP)
Voimansiirto A1, etuveto
Mitat p 4463, l 1834, k 1620 mm, akseliväli 2729 mm, tavaratila 340 – 1320 l
Hinta 49970 euroa