Tässä syy, miksi suomalaisten renkaan­vaihtoaikoja tarkkaillaan tänä keväänä myös mikrofoneilla

Tampereen yliopiston kehittämä uusi akustinen havainnointimenetelmä taltioi parhaillaan ohi ajavien autojen rengasääniä viidessä eri tiekohteessa eri puolilla Suomea.

Raskas liikenne ei yleisesti ottaen riko tietä talvipakkasilla, vaan nimenomaan kuumilla kesäkeleillä sekä keväällä, kun tierakenteet ovat kaikkein heikoimmillaan.

18.4.2021 15:00

Tien päällysteeseen asennetut mikrofonit liittyvät väylävirasto Väylän tutkimukseen, jossa yhteensä noin tuhannen kilometrin osuus Suomen maantieverkkoa on niin sanotussa tarkemmassa kulutusseurannassa.

Mikrofonikuuntelun ohella kyseisten kilometrien urasyvyyksiä mitataan sekä syksyllä että keväällä, jotta viranomaiset saisivat enemmän tietoa nastarengaskauden ulkopuolella syntyvästä tien kulumasta.

Tutkimuksen alla olevaa tieverkkoa kuitenkin myös kuunnellaan, sillä ääniseurannan avulla nastojen aiheuttama urautuminen voidaan erottaa raskaan liikenteen tuottamista urista.

Lisäksi väylävirasto haluaa seurata nastarengaskuluman vuosivaihtelua sekä sen kehittymistä.

Käytännössä mikrofonien paljastama rengasääniero kertoo siis nastarenkaiden todellisista vaihtoajoista suuressa mittakaavassa ja mahdollisimman tarkasti.

Olosuhteet vaihtelevat teittäin

Suomen maanteiden asvalttipäällysteet suunnitellaan niin, että erityisesti vilkasliikenteisillä pääteillä päällysteet kestäisivät mahdollisimman hyvin nimenomaan nastarenkaiden aiheuttamaa kulumista.

Lyhyesti tämän voi ilmaista myös niin, että mitä suurempi liikennemäärä ja ajonopeus, sitä parempi kulumiskestävyys tarvitaan.

Vähäliikenteisillä teillä asvalttitarpeet ovat kuitenkin toiset, eli siellä pinnoitteelta vaaditaan kulumiskestävyyden sijaan sitkeyttä kestää erityisesti roudan sulamisen aiheuttamia murtoliikkeitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?