Suomen tieverkolle on hiljattain upotettu koko joukko kansalaisten autot tunnistavia mikrofoniasemia – näillä osuuksilla uudet havaintolaitteet sijaitsevat

Tampereen yliopiston kehittämä uusi akustinen havainnointimenetelmä taltioi ohi ajavien autojen rengasääniä tien päällysteeseen asennetuilla mikrofoneilla.

Mikrofonilaitteiston kehitystyötä on tehty ja tehdään yhä Väyläviraston rahoittamana Tampereen yliopiston Tutkimuskeskus Terrassa.

15.4.2021 12:13

Väyläviraston uudessa seurantatutkimuksessa selvitetään nyt teiden urautumisen syitä entistä tarkemmin. Tutkimuksen mahdollistaa aivan uudenlainen tunnistusmenetelmä, joka erottaa automaattisesti eri rengastyypit liikennevirrasta.

Käytännössä kyseessä on joukko tien päällysteeseen upotettuja mikrofoneja, joiden välittämistä äänisignaaleista tunnistetaan renkaita ajoneuvokohtaisesti, eräänlaista oppivaa tekoälyalgoritmia hyödyntäen.

Menetelmän toimivuutta on jo testattu kahdessa päätiekohteessa eli kantatiellä 66 Alavudelle sekä valtatiellä 26 Luumäelle.

Lisäksi vuoden 2021 puolella havaintoasemien maantieteellistä kattavuutta on täydennetty vielä valtatielle 4 Tervolaan ja valtatielle 10 Marttilaan.

Yksi havaintoasema on asennettuna myös Helsingin kaupungin katuverkolle.

Väyläviraston mukaan mikrofoniverkoston avulla saadaan nyt maantieteellisesti kattavaa kuvaa erilaisten renkaiden päiväkohtaisesta jakautumasta käytännössä reaaliaikaisesti.

Tulevaisuudessa mikrofoniseurantaa hyödynnetään viraston mukaan mahdollisesti myös nastarengaspölyn ja teiden kuluman ennustamisessa sekä myös nastattoman ajoneuvoliikenteen osuuden seuraamisessa talvikaudella.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?