Uusi edullinen Dacia floppasi pahasti kolaritestissä – kuvat kertovat paljon - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi edullinen Dacia floppasi pahasti kolaritestissä – kuvat kertovat paljon

Uusi Dacia Sandero sai tuoreessa Euro NCAP-törmäystestissä vain kaksi tähteä

Uuden Dacian Sanderon tie törmäystestissä tyssäsi pahasti.­

14.4. 15:25

Uusi Dacia Sandero ja Sandero Stepway ovat juuri saapuneet maahamme, mutta auton kolariturvallisuudesta kuuluu kehnohkoja uutisia: tuoreesta Euro NCAP -testistä irtosi vain kaksi tähteä viidestä. Tulos on tänä päivänä huomattavan heikko, sillä edullistenkin autojen kolariturvallisuus on parantunut viime vuosina merkittävästi.

Turvavöiden muistutusjärjestelmä on Sanderossa vakiona etu- ja takaistuimille. Kuljettajan asettama nopeudenrajoitin on myös vakiona, mutta Sandero Stepway ei tarjoa kaistalla pysymisen apua. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin, ja simuloituja onnettomuuksia vältettiin tai lievennettiin monessa tapauksessa.

Dacia Sandero Stepway on melko pieni ja kevyt auto. Uuden Sanderon matkustamo pysyi verrattain muuttumattomana vakaana etutörmäystestissä. Testinuken lukemat osoittivat, että ohjaamon suojaus oli vähintään riittävä kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisiluille.

Ongelmaa aiheuttivat sen sijaan kojelaudan rakenteet. Niiden vuoksi erikokoisten ja eri asennoissa istuvien matkustajien vammat nousivat tasolle, jonka johdosta näiden kehon osien suojaus aleni tasolle ”marginaalinen”. Myös rintakehän suojaus luokiteltiin marginaaliseksi molemmille etuistuimilla matkustaville rintakehän puristuksen lukemien perusteella.

Testissä löytyi useita ongelmakohtia.­

Täyden kyljen jäykässä törmäystestissä etuistuimen kuljettajan ja takaistuimen matkustajan suoja oli ainakin kaikkien kriittisten ruumiinosien kannalta riittävä. Sivuseinätestissä, joka simuloi toisen ajoneuvon törmäystä, rintakehän puristus osoitti kuitenkin vain marginaalitason suojaa.

Etuistuimien ja pääntuen testit osoittivat hyvän suojan niskan piiskaheilahdusvammoja vastaan esimerkiksi peräänajotörmäyksissä. Takaistuinten geometrinen analyysi osoitti kuitenkin, että suojaus oli jälleen vain marginaalinen näiden vammojen osalta.

Viistokeulatörmäystestissä 10-vuotiasta lasta simuloivan nuken rinnan ja kaulan suojaus arvioitiin heikoksi. Kuusivuotiaan nuken kohdalla kaulan suoja oli marginaalinen, kun taas pään ja rinnan suojat olivat vastaavasti riittävät ja hyvät.

Sanderossa etumatkustajan turvatyyny voidaan poistaa käytöstä, jotta taaksepäin suunnattua lasten turvajärjestelmää voidaan käyttää kyseisessä istuma-asennossa. Kokonaisuutena lasten turvaistuintestissä Sandero suoriutui heikosti erityisesti siksi, että vaikka yksi täysikokoinen taaksepäin suuntautuva turvaistuin voidaan asentaa autoon ilman ongelmaa, ilmoittaa Dacia käyttöoppaassaan, että auto ei pysty täyttämään tämän turvalaitteen luokkaa.

Konepellin iskeytyneen jalankulkijan päähän antama suoja oli pääosin hyvä tai riittävä, mutta tulokset olivat huonot tuulilasin alareunalla ja jäykillä sivupilareilla. Puskuri tarjosi hyvän tai riittävän suojan jalankulkijoiden jaloille kaikilla testialueilla. Lantion suoja oli kuitenkin huono suurimmalla osalla auton leveyttä. Ongelmaksi muodostui, että hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) ei Sandero Stepwayssa havaitse haavoittuvia tienkäyttäjiä, kuten jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?