Suuri käänne jo oven takana – lataushybridit luisumassa paitsioon, mutta onko maailma valmis täyssähköautoille? - Autot - Ilta-Sanomat

Suuri käänne jo oven takana – lataushybridit luisumassa paitsioon, mutta onko maailma valmis täyssähköautoille?

Ladattavat hybridiautot kohtaavat kasvavaa vastarintaa Euroopassa, mutta onko täyssähköautojen latausinfrastruktuuri läheskään kelvollinen vielä lähivuosina?

Samaan aikaan kun autonvalmistajat laativat täyssähköautojen tuotantosuunnitelmia, ne vaativat päättäjiltä latausverkoston suurimittaista laajentamista. Kuvassa sähköautojen latausasema Ideaparkissa Lempäälässä.­

14.4. 11:46

Muistatteko, kun pistokkeella ladattavat autot olivat ilmastotietoisen autoilijan hip ja pop -teknologiaratkaisu? Sitten kävikin ilmi, että joidenkin asiantuntijoiden mukaan ne eivät olekaan hyviä ympäristön kannalta, ja autonvalmistajat luopuisivat niistä asteittain Eurooppaa koskevien tiukentuvien sääntöjen vaatimuksesta.

Euroopan unionin suunnitelmat voivat merkitä sitä, että sähkö- ja polttomoottoreilla toimivat autot (plug-in hybridit eli PHEV) edustavat "siirtymäkauden teknologiaa" ja niiden elinikä jää lyhyemmäksi kuin jotkin johtavat autonvalmistajat ovat kaavailleet.

Vihreään rahoitukseen liittyvät sääntöluonnokset estäisivät valmistajia luokittelemasta PHEV-autoja "ympäristöä säästäviksi investoinneiksi" vuoden 2025 jälkeen, mikä ei rohkaisisi sijoittajia. Samaan aikaan suunnitellut tiukennetut päästörajoitukset voivat lisätä näiden autojen tuotantokustannuksia.

Ladattavat hybridiautot täyttävät tehtävänsä, jos niitä ladataan jatkuvasti.­

Tällaisten uudistusten tarkoituksena on nopeuttaa täyssähköautojen käyttöönottoa ja samalla edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista. Lisäksi muutokset tähtäisivät irtautumiseen nykyisistä EU-käytännöistä, kuten hiilidioksidipäästöjen standardeista, joissa hybridejä on kohdeltu samalla tavalla kuin sähköautoja ja samalla kannustettu autoteollisuutta investoimaan kymmeniä miljardeja euroja hybriditekniikkaan.

Osa autonvalmistajista on suunnitellut kauppaavansa hybridejä ainakin tämän vuosikymmenen loppuun asti ikään kuin siltana täyssähköajoneuvoille, mutta muutos on jo nyt käynnissä.

 Suunnitelmista löytyy vain 28 PHEV-mallia verrattuna 86 täyssähkömalliin (BEV).

Autoalan ennusteita laativan Autoforecast Solutionsin (AFS) Reutersille tekemä, vuoteen 2028 asti teollisuuden tuotantosuunnitelmia seuraava analyysi osoittaa tulevan tien: suunnitelmista löytyy vain 28 PHEV-mallia verrattuna 86 täyssähkömalliin (BEV). Tämä on käänne teollisuudenalalla, jossa markkinoilla olevat PHEV-mallit ovat ylittäneet BEV-mallien määrän vuodesta 2015 lähtien – usein hyvin merkittävästi.

Jotkin autonvalmistajat pelkäävät, että EU voisi ennenaikaisesti lyhentää siirtymiskautta. Ne varoittavat, että tulevat säännöt saattavat vaikeuttaa PHEV-autojen myyntiä Euroopan markkinoilla jo muutaman vuoden kuluttua huolimatta siitä, että kuluttajia arveluttaa täyssähköautojen valikoima ja latausinfrastruktuurin puute.

– On hullua vetää raja vuoteen 2025, koska käytännössä se tappaa kysynnän heti, sanoi Volkswagenin omistaman brittiläisen luksusvalmistaja Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark viitaten ehdotuksiin olla luokittelematta PHEV-autoja kestäviksi investoinneiksi.

Hallmark aikoo myydä PHEV-autoja vuoteen 2030 asti ennen kuin siirtymä täyssähköisiin tapahtuu.

– Useimmille ihmisille akkukäyttöinen sähköauto ei ole vielä käytännöllinen, hän kertoi Reutersille.

Euroopan komission virkamies kieltäytyi kommentoimasta Reutersille erityisesti vihreää rahoitusta koskevia sääntöjä, mutta sanoi, että menettelytavat ovat "teknologianeutraaleja" ja lisäsi, että PHEV:t ovat siirtymiskauden tekniikkaa kohti päästötöntä liikennettä. Saavuttaakseen ilmastoneutraliteettiin liittyvät tavoitteet vuonna 2050, melkein kaikkien tieliikenteessä olevien autojen on oltava siihen mennessä päästöttömiä, komissio lisäsi.

Osa johtavista ympäristöryhmistä pyrkii viemään ladattavilta hybrideiltä vihreän statuksen ja poistamaan myös niiden valmistukseen osoitetut tuet.

Viime syyskuussa julkaistussa International Council on Clean Transportation -tutkimuksessa todettiin, että PHEV-autojen polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat jopa neljä kertaa suuremmat kuin hyväksytyt arvot, koska ihmiset eivät lataa autojaan riittävän usein.

Julia Poliscanova on ajoneuvojen ja sähköisen liikkuvuuden johtaja eurooppalaisessa Transport & Environment -kansalaisjärjestössä. Hän kertoi edustamansa tahon tekemän tutkimuksen osoittaneen, että polttomoottoritilassa ajettaessa hybridien hiilidioksidipäästöt olivat korkeammat kuin perinteisillä autoilla, koska hybridit ovat painavampia kuin vastaavat polttomoottoriautot. Siksi myös polttoainetta kuluu enemmän.

– Ympäristön ja ilmaston näkökulmasta tämän päivän plug-in-hybriditeknologia on huonompi kuin se mitä se korvaa.

Autonvalmistajien mukaan hybridit, joita käytetään oikein sähköllä ensisijaisena virtalähteenä ja polttomoottoria vasta varavoimana, päästävät vähemmän saasteita kuin perinteiset autot. Valmistajat lisäävät, että PHEV:t ovat ylimenokauden vaihtoehto kuluttajille, jotka haluavat liikkua vihreämmin.

Ladattavien hybridien myynti EU:ssa yli kolminkertaistui 507 000 ajoneuvoon vuonna 2020 – lähes yhtä paljon kuin myytyjen täyssähköajoneuvojen määrä (539 000).

Autovalmistajien investointien kohdistamisen arviointi vain PHEV-autoihin on vaikeaa, koska tuottajat vain puhuvat laajasta "sähköistyssuunnitelmasta”. AlixPartners arvioi, että autonvalmistajat ja alihankkijat investoivat lähes 170 miljardia euroa sähköistykseen vuosina 2020-2024.

Saksalainen voimalinjojen ja teknologioiden suunnittelija ja valmistaja FEV arvioi, että polttomoottoriauton rakentaminen ladattavaksi hybridiksi maksaa jopa 4 000 euroa ajoneuvoa kohden.

Eurooppalaiset autovalmistajat ovat erimielisiä siitä, taistelevatko ne PHEV:ien puolesta vai käyttävätkö taloudellisen ja poliittisen pääomansa vauhdittaakseen harppausta täyssähköajoneuvoihin ja samalla paremman latausinfrastruktuurin editämiseen koko mantereella.

SITAATTI

Stephan Neugebauer, Euroopan vihreiden ajoneuvojen yhdistyksen puheenjohtaja, kertoi Reutersin PHEV-autojen tekniikassa tapahtuvat parannukset merkitsevät polttomoottorien roolin kaventumista, joten ne soveltuvat vihreään siirtymään seuraavan vuosikymmenen aikana ja jopa sen jälkeen.

– Ostavatko kaikki asiakkaat akkukäyttöisiä ajoneuvoja kymmenen vuoden kuluttua? Emme usko, sanoi Neugebauer, joka on myös BMW:n maailmanlaajuisen tutkimusyhteistyön johtaja.

– Miksi? Koska joskus joudut ajamaan pitkälle, lähdet lomalle, sinun täytyy vetää perävaunua… Siihen tarvitset julkisen latausinfrastruktuurin, ja tämä pysyy edelleen kriittisenä kysymyksenä.

BMW ja Renault eivät ole asettautuneet täysin sähkökäyttöisten autojen puolestapuhujiksi. Siksi ne kuuluvat yritysten joukkoon, jotka ovat tiukasti hybridileirissä.

Oliver Zipse.­

BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse sanoi viime kuussa, että ladattavat hybridit ovat ”upeita kulutustuotteita" ja niille olisi markkinoita ilman tukiakin. Renault’n toimitusjohtaja Luca de Meo lausui helmikuussa, että PHEV:t pysyvät osana autoilua kymmenen vuoden ajan. Luca de Meon mukaan ne ovat myös (valmistajilleen) kannattavampia kuin perinteiset autot.

Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi Reutersille näin:

– On hieman surullista, että he (Brysselin päättäjät) eivät näe plug-in hybridin arvoa.

Håkan Samuelsson.­

Samuelsson sanoi, että hänen yrityksensä tavoitteena on tuottaa vain täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä, mutta häntä kiinnostaa enemmän nyt se, että jäsenmaat investoivat voimakkaasti latausinfrastruktuuriin.

– Jos me autoteollisuudessa investoimme sähköautoihin nopeasti, uskon uskottavuutemme kasvaneen, kun pyydämme investointeja latausverkkoon, hän sanoi.

Euroopan komission on määrä ehdottaa ainakin kymmenkuntaa lainsäädäntöä päästöjen vähentämiseksi kaikilla sektoreilla tänä vuonna. Se, mitä voidaan markkinoida kestävänä investointina, ei sisällä PHEV-autojen valmistusta vuodesta 2026, nykyiset luonnokset EU:n kestävän rahoituksen taksonomiasta kertovat.

Vaikka monet maat tukevat edelleen PHEV-ajoneuvoja, Alankomaat pienensi verohelpotuksiaan vuonna 2016. Vuoteen 2020 mennessä maassa myytiin kahdeksan kertaa enemmän täyssähköautoja kuin PHEV-autoja. Neljä vuotta aiemmin suhde oli päinvastainen, mikä osoittaa, kuinka hallituspolitiikka voi vaikuttaa merkittävästi kuluttajien käyttäytymiseen.

Volkswagen ID.4 -mallin veikataan olevan yksi lähivuosien voittajista sähköautomarkkinoilla.­

Tutkijoiden yhteenliittymä Clove suositteli tässä kuussa, että ns. Euro 7 -säännöt tiukentaisivat autojen päästörajoja typpioksidia ja hiilimonoksidia sisältäville epäpuhtauksille vuodesta 2025 lähtien. Komissiossa liikenne ja ympäristö -osasto lausui, että ehdotusten toteutuminen pakottaisi autonvalmistajat tekemään PHEV-autoihin kalliita muutoksia.

Saksan autoteollisuusyhdistyksen VDA:n puheenjohtaja Hildegard Müller sanoi, että ehdotukset olivat "teknisesti saavutettavissa olevien rajoilla".

– Meidän on edelleen oltava hyvin varovaisia, ettei Euro 7 -luokitus tee polttomoottoria mahdottomaksi, hän sanoi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?