Liikenteen päästöjen tulevaisuuteen otti kantaa yli 300 tahoa – ministeriö ei kerro miten lausunnot vaikuttavat suunnitelmiin - Autot - Ilta-Sanomat

Liikenteen päästöjen tulevaisuuteen otti kantaa yli 300 tahoa – ministeriö ei kerro miten lausunnot vaikuttavat suunnitelmiin

Hallituksen suunnitelmaluonnokseen fossiilittomasta liikenteestä on tullut suuri määrä lausuntoja. Ainakin osa niistä on vaikuttanut myös itse suunnitelman viimeistelyyn.

Kuvassa juhannusruuhkaa Mäntsälässä.

13.4. 12:28

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä on keskustellut fossiilittoman liikenteen tiekartan lausuntoyhteenvedosta ja sen perusteella tehtävistä muutoksista tiekarttaan, kertoo ympäristöministeriö.

Ministeriöstä ei kerrota IS:lle millaisia muutoksia suunnitelmiin ollaan tekemässä, koska prosessi on yhä kesken.

Mainitut muutokset perustuvat joka tapauksessa Fossiilittoman liikenteen suunnitelmasta tammi- ja helmikuun aikana tulleisiin 349 lausuntoon. Lausunnoista hieman yli puolet on yksityishenkilöiden antamia.

Lausunnoissa käsitellään eniten eri liikkumisvaihtoehtojen tulevaisuuteen ja liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyviä kysymyksiä sekä liikkumisen hintaa. Huolta herättävät erityisesti päästöjen vähennyskeinojen vaikutukset eri kansanryhmiin.

Useat yksityiset lausunnonantajat ovat tähdentäneet lausunnoissaan myös alueellista oikeudenmukaisuutta, kaupungin ja maaseudun erilaista tilannetta, joukkoliikennepalvelujen puuttumista tai riittämättömyyttä sekä autoilun välttämättömyyttä työssä käyville.

Yksityishenkilöiden antamissa lausunnoissa nostetaan esiin myös riski autoilun kustannusten kohoamisesta. Monissa lausunnoissa toivotaan myös tiekartasta poistettavaksi erityisesti sellaiset toimet, jotka toteutuessaan voisivat nostaa polttoaineen hintaa.

Organisaatioiden antamissa lausunnoissa painotetaan puolestaan sitä, että uuden lainsäädännön ja muun sääntelyn on oltava ennustettavaa. Jos liikenteen ja kuljetusten kustannukset nousevat, kustannusten nousua on monien lausunnonantajien mielestä kompensoitava.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähkön ja biokaasun käytön yleistymisessä ja liikenteen uusissa palveluissa nähdään kuitenkin yrityspuolella myös merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.

Käytännössä Fossiilittoman liikenteen tiekarttaan on koottu keinot, joilla kotimaan tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi tiekartta kuvaa polun päästöttömään liikenteeseen vuoteen 2045 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan asiaa koskeva valtioneuvoston periaatepäätös viedään valtioneuvostoon vielä kevään aikana.

Osa tiekartan toimista nostaisi autoilun hintaa

Fossiilittoman liikenteen tiekartan eli suunnitelman poliittisesti herkimpiä osa-alueita ovat autoilun hintaa nostavat toimet.

Suunnitelmassa esitellään esimerkiksi koko joukko ratkaisuja, jotka voivat muuttaa polttoaineen verotusta sekä biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostaminen ja tieliikenteen päästökauppa.

Esimerkiksi päästökaupalla voitaisiin vähentää liikenne- ja viestintäministeriön muistion mukaan päästöjä miljoona tonnia vuoteen 2030 mennessä, mutta malli korottaisi fossiilisten polttoaineiden hintaa vuosikymmenen loppuun mennessä jopa 40 senttiä litralta.

Osa hallituksen ministereistä on myös arvioinut, ettei tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hintojen huomattavia korotuksia. Lisäksi polttoainevero pitäisi esimerkiksi sisäministeri Maria Ohisalon (vihr) mukaan voida sitoa myös indeksiin, mikä todennäköisesti tarkoittaisi automaattisia hinnankorotuksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?