IS ajoi uudistuneella täyssähkö-Konalla 300 kilometriä moottori­tietä – näin kävi auton ilmoittamalle toimintamatkalle

Hyundai Kona on uudistunut periaatteessa pienesti, mutta silti kokonaisuutena merkittävästi.

Sähkö-Konan keula on muuttunut uudistuksessa entistäkin virtaviivaisemmaksi.

11.4.2021 7:02

Hyundai Kona Electric kuuluu muutaman vuoden malli-iästään huolimatta yhä tämän hetken parhaimpiin niin sanottuihin ”siedettävän hintaisiin järkisähköautoihin”.

Nyt sähkö-Konaa on hieman päivitetty ja ilahduttavasti vieläpä juuri oikeista paikoista.

Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta riittänee useimmille perustarpeisiin. Välipohjan alla on tilaa esimerkiksi latauskaapeleille, joille löytyy myös omat säilytyspussinsa. Näistä kuvan pyöreässä sijaitsee sähköautoilijalle se ehkä kaikkein tarpeellisin eli Type2 -asiointilatausjohdo.

Käyttäjälle ehkä merkittävin uudistus on uusi etähallintasovellus, jollaista Konaan ei hieman erikoisesti ole aiemmin edes saanut.

Vaikka auton käskeminen kännykkäsovelluksella ei ehkä äkkiseltään tuntuisi tärkeältä, on etähallinnasta erityisesti sähköauton kanssa suurta hyötyä.

Etäohjaus nimittäin mahdollistaa esimerkiksi auton esilämmittämisen ja -jäähdyttämisen ennen liikkeellelähtöä, mikä kohentaa sekä kesä- että talvikäytön mukavuutta, mutta erityisesti auton talvista maksimitoimintamatkaa.

Sovelluksesta on myös kätevä tarkistaa sekin, kuinka paljon piuhan päässä olevaan autoon on kertynyt kilometrejä tai vaikkapa ovatko ovet lukossa. Ja jos eivät ole, niin puhelimella luukut voi napsauttaa auki ja kiinni – etäisyydestä huolimatta.

Iso digimittaristo on nyt vakioherkku kaikissa varustetasoissa. Ohjaamoa vaivaa silti yhä pieni muovisuus.

Eikä aivan vähäinen hyöty ole sekään, että esimerkiksi auton sijainti isolla parkkipaikalla näkyy suoraan oman älypuhelimen ruudulta.

Toinen iso pieni parannus löytyy Konan ladattavuudesta, eli kotilatauslaitteen sulakevaatimus on nyt aiempaa pienempi.

Käytännössä sähkö-Kona latautuu nyt tavallisesta 3 x 16 A:n kotitalousliittymästä jopa 10,5 kW:n latausteholla, eli aiempaa selvästi nopeammin.

Hyundain uusi Bluelink-etähallintasovellus helpottaa arkea. Kuvassa isoakkuinen Kona Electric on juuri ajastettu yösähköä hyödyntävään kahdeksan ampeerin hidaslataukseen.

Lisäksi auto tukee entiseen tapaan myös matka-ajossa tarpeellista pikalatausta – enimmillään tasan sadan kilowatin teholla.

Itse sähköinen voimalinja on pysynyt muista muutoksista huolimatta ennallaan, eli moottorina isoakkuisessa versiossa yhä mukavat lähes 400 newtonmetriä vääntävä 150-heppainen vaihtoehto, mikä riittää monipuoliseen arkiajoon hyvin.

Ajettavuudeltaan Kona Electric on nykyaikaisen asiallinen, mutta ei ihan yllä vastaavien saksalaisautojen tasoon.

Käytännössä mallin paras mukavuus kärsii hieman alustan pintakovuudesta sekä jossain määrin myös rengasmelusta.

Auton sisäinen laturi tukee nyt kolmivaiheista latausta.

Varustelu on ajetussa Style-versiossa mallikkaalla tasolla ja sisältää jopa eräänlaista luksusta kuten esimerkiksi kuljettajan näkökenttään heijastuvan HUD-näytön sekä kaistallapitoavustimen.

Sähköautoksi kiinnostavasti Konaan saa lisävarusteena myös vetokoukun (vetopaino max 300 kg) sekä 80 kiloa kantavat kattotelineet. Ne mahdollistavat esimerkiksi polkupyörien ja harrastusvälineiden kuljettamisen, vaikka takatiloiltaan hieman niukka Hyundai Kona ei sinänsä olekaan mikään varsinainen rahtihirmu vaan ennemminkin sellainen asiallinen yleiskäyttöpeli.

Koeajon aikana kokeilimme myös sitä, kuinka hyvin Kona Electric 64 kWh:n luvattu jopa 484 kilometrin toimintamatka pitää paikkansa.

Tämä tapahtui hieman vajaan 300 kilometrin yhtämittaisella moottoritiesiirtymällä, pienessä pakkasessa ja lähes sadan kilometrin keskituntinopeudella.

Kovimmillaan vauhti oli hieman yli 120 kilometriä tunnissa ja nopeus vaihteli liikennetilanteesta riippuen välillä 80-120 km/h.

Takapenkki on jalkatiloiltaan niukka, mutta välttää kyllä tilapäiskäyttöön tai esimerkiksi lapsille ja kauppakasseille.

Aikaa testiajoon meni muutaman minuutin tarkkuudella kolme tuntia ja liikkeelle lähdettiin siis täydellä akulla autokatoksesta esilämmitys päällä.

Ja mikä oli lopputulos?

No, lyhyesti sanottuna todella hyvä, sillä matkan päättyessä auton ajotietokone näytti vielä reilun sadan kilometrin toimintamatkaa – vaikka mukavuudesta ei tingitty nopeuden tai ohjaamon lämmityksen suhteen yhtään.

Perillä kytkimme auton rivitalon hidaslataukseen, joka toimi muuten mukavasti 12A:n sisäänottovirralla. Kiitos auton oman matkalatauslaitteen, jota ei ollut yllättäen rajoitettu nykyään varsin tyypilliseen kahdeksaan ampeeriin.

Ja arvatkaapa miten sujui muuten nollakelissä ajettu vastaava takaisintulomatka? No hyvin tarkkaan samalla tuloksella, vaikka auton esilämmitystä ei tuona aamuna käytetty.

Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY21

  • Moottori sähkö, 150 kW (204 hv), 395 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 167 km/h

  • Kulutus 14,7 kWh/100 km sähkö

  • CO2-päästöt 0 g/km

  • Toimintamatka 484 km (WLTP)

  • Voimansiirto A1, etuveto

  • Mitat p 4205, l 1800, k 1570 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1685 kg, tavaratila 332 – 1114 l

  • Hinta 47 390 euroa

KIITÄMME

- Uutta etäohjaussovellusta

- Aiempaa järkevämpää ladattavuutta

- Sähkövoimalinjan ja latauksen kokonaishyvää toimivuutta

MOITIMME

- Pieniä ajettavuuspuutteita

- Niukkaa takaistuintilaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?