Kuluvan vuoden maaliskuussa enää 8,7 prosenttia uusista henkilöautorekisteröinneistä oli dieselkäyttöisiä. Samalla sähköautojen ja ladattavien suosio kasvaa tasaisesti maassamme. Sähköautojen osuus oli maaliskuussa 7,6 prosenttia, eli jo aivan dieselmoottoristen rekisteröintien kintereillä. Viime vuoden maaliskuussa sähköautojen osuus oli 5,6 prosenttia, eli kasvua on tullut kaksi prosenttiyksikköä – eli yhtä kuin 36 prosenttia.
Dieselin laskusuhdanne ei nimittäin ole hetkellinen, sillä sen osuus ensirekisteröinneistä on vähitellen laskenut koko 2010-luvun, aina vuoden 2008 huippuvuodesta, jolloin lähes puolet henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä.
Vuonna 2019 yhteensä 19,1 prosenttia uusista Suomeen rekisteröidyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä. Viime vuoden loppuun mennessä dieselin osuus oli hiipunut lähes puoleen siitä, 10,9 prosenttiin, ja nyt ensimmäisen vuosineljänneksen aikana siis yhä alemmas.
Myös pelkästään bensiinikäyttöisten autojen suosio on laskusuunnassa, koska perinteisten hybridien ja kehittyneempien ladattavien hybridien osuudet ovat voimakkaassa nousussa. Maaliskuussa noin joka kolmas ensirekisteröity auto oli Suomessa bensiinikäyttöinen. Laskua on tullut vuodessa yli kymmenen prosenttiyksikköä.
”Ladattavien henkilöautojen osuus kasvaa pian Suomen käyttövoimavalikoimassa suosituimmaksi ryhmäksi.
Hybridien suosio kasvoi vuodentakaiseen verrattuna noin kymmenen prosenttiyksikköä kaikkiaan 28 prosenttiin kaikista rekisteröinneistä, ladattavien hybridien osuus kasvoi kaikkiaan 21 prosenttiin. Yhteensä uusien ladattavien autojen osuus ylitti nyt perinteisten hybridien määrän ensirekisteröinneistä.
Ladattavien hybridien suosion kasvu on merkittävä, sillä kasvua on tullut vuodessa peräti 53 prosenttia. Suomalaiset ovat selkeästi kiinnostuneita näistä ns. pistokehybrideistä, joita tuleekin yhä enemmän nyt markkinoille.
Kokonaiskuvassa on nähtävissä kehitys, jossa ladattavien henkilöautojen osuus kasvaa pian Suomen käyttövoimavalikoimassa suosituimmaksi ryhmäksi, perinteiset hybridit seuraavat toisena ja bensiiniautot aivan niiden kannoilla kolmantena. Dieselin osuus uusien henkilöautojen käyttövoimana saattaa laskea vielä hieman, mutta vakiintuu lähelle nykyistä tasoa. Raskaassa liikenteessä dieselin käyttö jatkuu vielä pitkään tasaisena.
Lähteet: Traficom, Tilastokeskus