Oletko ostamassa käytettyä autoa? Nämä rengasasiat kannattaa tarkistaa yhtä lailla niin tuonti- kuin Suomi-yksilöstä

Mahdollinen tarve uusille renkaille on hyvä olla tiedossa jo autoa ostaessa.

Kuvassa vaihdetaan renkaita Nokian Vianor-liikkeessä.

11.4.2021 11:12

Käytettyä autoa hankkiessa kannattaa tarkastaa myös renkaat, sillä renkailla ja niiden kunnolla on merkittävä vaikutus turvallisuuteen, polttoaineenkulutukseen sekä ajomukavuuteen.

Renkaiden kunnon pystyy tarkastamaan lähinnä muistamalla muutaman perusasian, joista oleellisin on kulutuspinnan kunto.

Laki nimittäin edellyttää, että kesärenkaissa on urasyvyyttä vähintään 1,6 ja talvirenkaissa vähintään 3 millimetriä.

Käytännössä renkaiden turvallisuus erityisesti märällä kelillä heikkenee huomattavasti jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä alle neljä millimetriä.

Kulumistapa voi kieliä myös auton vioista

Urasyvyyden lisäksi kannattaa tarkastaa, että renkaat ovat tasaisesti kuluneet, eli eivät esimerkiksi vain kulutuspinnan toisesta reunasta tai niin, että esimerkiksi yksi rengas on kuluneempi kuin muut.

Myös renkaiden ikä on hyvä tarkastaa, sillä ajan myötä kumiseos kovenee ja renkaan ominaisuudet muuttuvat. Riskiraja kulkee viimeistään kymmenessä vuodessa, jonka jälkeen renkaan ominaisuudet ovat jo varmuudella toisenlaiset kuin uutena.

Tärkeää tietoa myös kyljessä

Renkaan valmistusajankohta on merkitty sivupintaan neljällä numerolla, joista kaksi ensimmäistä on valmistusviikko ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuosi.

Sivupinnasta näkee luonnollisesti myös renkaiden merkin. Jos auton renkaat ovat keskenään eri merkkisiä, myös niiden ominaisuudet saattavat olla erilaisia, jolloin ne eivät toimi optimaalisesti esimerkiksi äkkijarrutuksissa ja muissa ääritilanteissa.

Ajoturvallisuuden kannalta on suositeltavaa, että kaikki renkaat ovat keskenään samantyyppisiä.

Tuontiautoissa piilee sudenkuoppa

Erityisesti käytettyä tuontiautoa ostaessa kannattaa lisäksi varmistaa, että toinen rengassetti ylipäätään on olemassa. Jos ei ole, on edessä renkaiden ohella myös vanteiden hankkiminen.

Markkinoilla liikkuu myös käytettyjä autoja, joissa on kyllä kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tällaisten autojen renkaanvaihtokustannukset ovat muita suurempia, sillä kausivaihdon yhteydessä on tehtävä myös muut rengastyöt.

Lisäksi erityisesti tuontiauton talvirenkaista on myös syytä varmistaa, että niitä on turvallista käyttää Suomessa.

Esimerkiksi Saksassa ja naapurimaissa käytetään sikäläisiin oloihin optimoituja ns. Keski-Euroopan talvirenkaita, joiden turvallisuus ei ole Suomen keleillä ja teillä paras mahdollinen.

Mikäli auton mukana tulee setti nastarenkaita, on hyvä tarkastaa silmämääräisesti, että nastoja on jäljellä tarpeeksi.

Myös rekisteriotetta kannattaa verrata renkaisiin

Auton rekisteriotteesta näkyy myös renkailta vaadittava kuormitusluokka.

Renkaiden tulee olla vähintään vaaditun kuormitusluokan mukaiset, sillä muutoin renkaan kuluvat tavallista nopeammin ja voivat jopa vaurioitua ajettaessa.

Renkaan kantavuus on merkitty renkaan sivupintaan, ja se on rengasmerkinnän viimeinen numero.

Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 94 V XL kuormitusluokka on 94.

Riittävän kantavuuden huomioiminen on erityisen tärkeää, kun ajoneuvo on tavallista painavampi, kuten sähköauto, tila-auto, asuntoauto tai pakettiauto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?