SKAL haluaa selvittää, onko VTV:n liikenne­valvonta­raporttia pehmennelty - Autot - Ilta-Sanomat

SKAL haluaa selvittää, onko VTV:n liikenne­valvonta­raporttia pehmennelty

Edunvalvontajärjestö vaatii liikennevalvonnan ”todellisen tilannekuvan” selvittämistä.

Erityisosaamista vaativalla raskaan liikenteen tienvarsivalvonnalla on merkittävä rooli liikenneturvallisuudessa ja harmaan talouden torjunnassa.­

8.4. 13:11

Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö SKAL ry on huolissaan siitä, antaako Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tekemä raportti oikean kuvan raskaan liikenteen valvonnan nykytilasta.

– Julkisuudessa esitettyjen väitteiden mukaan valtiontalouden tarkastusviraston tarkastusaineistosta olisi sivuutettu tai kätketty poliittisesti ei-toivottuja aineistoja, SKAL toteaa tiedotteessaan.

VTV:n ylitarkastaja Katri Lammi kertoi Iltalehden viime perjantaina julkaisemassa jutussa, että hänet määrättiin hävittämään liikkuvan poliisin lakkauttamiseen liittynyttä tarkastusaineistoa.

SKAL ja useat muut liikenteen järjestöt esittivät liikkuvan vuonna 2014 tapahtuneen poliisin lakkauttamisen yhteydessä huolensa liikenteen valvontaresurssien riittävyydestä ja liikennevalvonnan ammattitaidon säilymisestä.

Huolia rauhoiteltiin tuolloin lupauksella siitä, että myös raskaan liikenteen valvonnan määrä ja laatu säilyisivät riittävinä.

VTV:n asiasta tekemä selvitys asettuu SKAL:n tiedotteen mukaan nyt ”outoon valoon”, eikä Suomen liikenteenvalvonnan tilasta ole etujärjestön mukaan varmuutta.

Järjestö vaatiikin nyt liikennevalvonnan ”todellisen tilannekuvan” selvittämistä.

SKAL:n omissa kuljetusbarometrikyselyissä kuljetusalan yrittäjät ilmoittavat toistuvasti yrittäjyyden suurimpina ongelmina erilaiset harmaan talouden ilmiöt kuten epäreilun kilpailun.

Harmaaseen talouteen liittyvistä ilmiöistä erityisesti luvaton liikenne, ylikuormat sekä ajo- ja lepoaikarikkomukset käyvät tyypillisesti ilmi nimenomaan poliisin tien päällä tekemissä tarkastuksissa.

– Meillä pitää olla tässä maassa luotettava tapa selvittää asioita päätöksenteon tueksi – myös liikenteen valvonnan tilasta. Jos tosiasioiden perusteella raskaan liikenteen valvontaan ja harmaan talouden torjuntaan osoitetut poliisiresurssit eivät riitä, tien päälle on viipymättä saatava lisää poliiseja, sanoo SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto tiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?