Kun turvavyön asennus- ja käyttöpakko astuivat voimaan tammikuussa 1971, oli vastarinta vyötä kohtaan suurta ja vahvaa.
Asiasta hyvin perillä olevan Liikenneturvan mukaan käyttöpakon alkuaikoina kansalaiset hakivat jopa lääkärintodistuksia, jotta turvavyötä ei olisi tarvinnut käyttää.
Vastustajien yleisinä argumentteina olivat myös vyöhön kuristuminen ja siihen juuttuminen auton upotessa veteen.
Nykytutkimuksen valossa kuitenkin tiedetään, että erilaiset vyöhönkuristumis- ynnä muut vastaavat onnettomuudet ovat todella harvinaisia, eli turvavyön käytöstä ei ole käytännössä muuta kuin hyötyä.
– Tänä päivänä vastaavaa keskustelua käydään esimerkiksi pyöräilykypärän käytöstä. Muutamia vuosikymmeniä sitten moottoripyöräkypärät puhuttivat ja vastustajat olivat yhtä lailla äänekkäitä, yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa Liikenneturvan tiedotteessa.
– Tänä päivänä on yhä vähemmän kuljettajia ja matkustajia, jotka ovat eläneet aikaa, jolloin turvavöiden tai -istuimien käyttö ei olisi ollut pakollista. Yleisesti tiedetään, että lapsi oppii ja omaksuu vanhempiensa tapoja ja käsityksiä, eivätkä liikennetavat ole tästä poikkeus. Turvavyöstä on tullut lähes itsestäänselvyys ja yleisesti ymmärretään sen tuoma turva liikenteessä.
Turvavyön asennuspakko uusiin autoihin tuli voimaan 1.1.1971. Käyttöpakko henkilöauton etuistuimilla on ollut vuodesta 1975 ja takaistuimilla vuodesta 1987 alkaen.
Liikenneturva on selvittänyt turvavyön käyttöä seurannoilla vuodesta 1966 alkaen.
Viime vuonna tehtyjen tarkkailujen mukaan etupenkillä matkustavista jopa 96 prosenttia matkusti turvavyö kiinnitettynä eikä eroa maantie- tai kaupunkiajon välillä ollut.
Turvavyö pelastaa todistetusti ihmishenkiä
Turvavyön tärkeys tulee konkreettisesti esille vuosittain liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa.
Onnettomuusinstituutti OTIn mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä.
Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut päällä.
Pidemmän aikavälin tarkastelussa vuosina 2006–2015 paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi puolestaan voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta.
Vuonna 2009 ETSC (European Transport Safety Council) taas arvioi, että turvavyö olisi 50 vuoden aikana pelastanut arviolta miljoona ihmistä kuolemalta.
Turvavyöstä voikin todeta, että se on ollut viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste.
Toisaalta, jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleenkin nollata jokseenkin kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana.
Tämä johtuu siitä, että auton turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä.