Suomalaisten sähköautotuntemus on osin hyvinkin surkealla tolalla – ”Millä lailla akku ikääntyy ja mitä se oikeasti tarkoittaa” - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalaisten sähköauto­tuntemus on osin hyvinkin surkealla tolalla – ”Millä lailla akku ikääntyy ja mitä se oikeasti tarkoittaa”

Uusien ja käytettyjen sähköautojen kauppa vääntää nyt koko autoalaa uuteen uskoon. Pahimmillaan myyntitapahtumien tuloksina on ollut ikäviä ja kalliita kuluttajariitoja.

Sähköautoiluun siirtyminen vaatii autoilijoilta uusia taitoja ja monen uuden asian omaksumista. Pahimmillaan kuluttajat ovat saaneet väärää tietoa jo autoliikkeestä alkaen.

3.4. 7:08

Erilaiset sähköautot alkavat hiljalleen olla arkipäivää myös autokaupassa. Osa sähköautoista kiinnostuneista ostajista ja aiheen parissa työskentelevistä myyjistä on asioista hyvinkin perillä, mutta isolle osalle sähköautoasioissa on vielä runsaasti opeteltavaa.

– Yleisimmät myynnissä ilmenevät kysymykset liittyvät muun muassa sähköajoneuvojen toimintaan talvella ja hybrideissä polttoaineen kulutukseen, johtaja Frans Malmari Diagno Finland Oy:ltä kertoo.

Malmarilla on laaja näköala sähköajoneuvokannan kehitykseen ja hän on toiminut autoalalla teknisissä asiantuntijatehtävissä yli 20 vuotta – sekä toteuttanut koulutuksia muun muassa usealle automaahantuojalle, Suomen Autoteknilliselle Liitolle ynnä merkistä riippumattomille korjaamoketjuille.

Malmarin mielestä hyvä automyyjä antaa sähköautoasiakkaalle riittävästi asianmukaista neuvontaa asioista, jotka ostajan tulee ottaa huomioon.

– Myyjillä ja muilla asiakasrajapinnassa työskentelevillä tulisi olla hyvä perusymmärrys sähköautotekniikasta, jotta he osaisivat perustella asioita oikein ja neuvoa asiakasta ajoneuvojen käytössä sekä kertoa asiakkaalle riittävän kattavasti erilaisten ajoneuvojen teknisistä eroavaisuuksista.

Malmarin mukaan verkosta löytyy runsaasti sähköajoneuvoihin liittyvää materiaalia ja keskustelupalstoja, joista myös asiakkaat ammentavat informaatiota tiedonjanoonsa.

Valtavan tietomäärän joukosta voi kuitenkin olla hankala erottaa huhuja faktoista, mikä näkyy myös IS:n uutisoimista aihetta koskettavista kuluttajariitatapauksista.

Osassa niistä myyjä ei yksinkertaisesti ole osannut kertoa riittävästi ajoneuvon ominaisuuksista tai on luvannut asiakkaalleen jotain, mitä ei sitten olekaan voinut lunastaa.

– Myyjän tulee voida tarvittaessa rikkoa sellaisia uskomuksia, jotka internetissä leviävät eivätkä välttämättä pidä paikkaansa. Täytyy osata kertoa esimerkiksi, millä lailla akku ikääntyy ja mitä se oikeasti tarkoittaa, Malmari summaa.

Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry onkin jo aloittanut alan koulutukset, joiden tarkoituksena on antaa automyyjille hyvät perustiedot nykyaikaisten sähkö- ja hybridiajoneuvojen tekniikasta, terminologiasta ja käytöstä sekä vastata kysymyksiin mm. korkeajänniteakun ikääntymiseen vaikuttavista tekijöistä, ajoneuvon lataamisesta sekä energian kulutuksesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?