Tiensä päähän tulleet sähköautojen akut eivät ole pelkästään haitallista jätettä - Autot - Ilta-Sanomat

Tiensä päähän tulleet sähköautojen akut eivät ole pelkästään haitallista jätettä

Sähköautojen yleistyminen lisää tarvetta tehokkaammalle kierrätykselle.

Uusilla liuotukseen perustuvilla kierrätysprosesseilla voidaan saada sähköautojen akuista talteen yhä useampia raaka-aineita. Kuvassa akkukennosta on saatu punaista kobolttisuolaa ja sinivihreää nikkelisuolaa.

31.3. 9:42

EU tavoittelee teilleen 30:a miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Loppuun käytetyt akut eivät ole ympäristölle pelkästään haitallista jätettä vaan myös arvokasta raaka-ainetta uusille akuille.

Arvioiden mukaan litiumakkujen kierrätysmarkkinan koko olisi maailmanlaajuisesti noin 19 miljardia vuoteen 2030 mennessä. Viime vuonna julkaistu Suomen akkustrategia pyrkii nostamaan Suomen akkujen kierrätyksen ja vastuullisen raaka-ainetuotannon kärkimaaksi.

Tuore tutkimus osoitti, että Aalto-yliopiston kierrätysprosessi nipistää akkumetallien hiilikuormasta ainakin 38 prosenttia.

– Kierrätyksen omat ympäristövaikutukset ovat kuitenkin usein sokea piste. Kierrätyksen täytyy olla todennetusti ekologisempaa kuin raaka-aineiden primäärituotanto, jotta se kannattaa, sanoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori Mari Lundström.

Lundströmin tutkimusryhmä on kehittänyt hydrometallurgisen kierrätysprosessin, jossa akkumetallit erotellaan litiumioni- ja nikkelimetallihydridiakkujätteestä liuottamalla, Aalto-yliopiston tiedotteessa kerrotaan.

Prosessissa saadaan valtaosin talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit. Nykyisin akkujen kierrätyksessä käytetään usein sulatusta, jossa tyypillisesti menetetään litium ja osa muista raaka-aineista.

Tuoreessa tutkimuksessa ryhmän tutkijat selvittivät kierrätysprosessin ympäristöjalanjälkeä yksityiskohtaisesti elinkaarianalyysin avulla. Menetelmällä saatiin aiempaa tarkempaa tietoa kierrätyksen ympäristövaikutuksista, kuten energiankulutuksesta, vesitaseesta ja prosessin päästöistä.

– Kierrätykselle tulee olemaan tosi iso tarve, ja meidän täytyy myös tietää, mikä tulevaisuuden prosesseista on paras. Aalto-yliopistossa teknologisten innovaatioiden ja niiden ympäristövaikutusten tutkimus kulkevat tiivisti käsi kädessä, Lundström sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?