Asumismuoto vaikuttaa auton valintaan, sillä monilla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona - Autot - Ilta-Sanomat

Nämä seikat ja luvut ratkaisevat tahdin, jossa siirtyminen sähköautoiluun tapahtuu

Ladattavat autot yleistyvät vauhdilla, mutta suurella osalla suomalaisista ei vielä ole mahdollisuutta ladata autoaan kotona.

Helsingin Kalasatamassa asuva Mika Nikkola on ollut mukana taloyhtiönsä latauspaikkahankkeessa. Alkuperäiset lämmitystolpat muutetaan lataukseen sopiviksi.

28.3. 7:03

Ladattavat autot eli ladattavat hybridit ja akkusähköautot ovat olleet jo parin vuoden ajan Suomen nopeimmin kasvava autoryhmä. Viime vuonna ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi noin 18 prosenttiin; ladattavien hybridien osuus kasvoi noin 14 prosenttiin ja täyssähköautojen noin 4 prosenttiin.

Ladattavien hybridien määrä on viimeisen viiden vuoden aikana yli kymmenkertaistunut, ja sähköautojen noin 20-kertaistunut. Kasvukäyrät ovat jyrkässä kulmassa ylöspäin, samaan aikaan kun esimerkiksi dieselin suosio laskee uusien autojen keskuudessa.

Parhaillaan käynnissä oleva henkilöautojen käyttövoimamurros on väistämätön. Ladattavien autojen osuuden arvioidaan autoalan käyttövoimaennusteessa kasvavan hieman yli 40 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Aluksi ladattavat hybridit ovat erityisen suosittuja, mutta täyssähköautojen suosio kasvaa erityisesti vuoden 2025 jälkeen, arvioi Autoalan tiedotuskeskus.

Kaikilla ei kuitenkaan ole vielä mahdollisuutta ladata autoaan kotona. Tilastokeskuksen tuoreimman saatavissa olevan tiedon (vuodelta 2019) mukaan suomalaisista noin kaksi miljoonaa asuu kerrostaloissa, joissa on vasta aivan viime aikoina alettu herätä latauspisteiden saatavuuden tarpeeseen.

Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan reilut kolme miljoonaa asuntoa, joista kerrostaloasuntoja on 46,9 prosenttia, pientaloja 37,9 prosenttia, rivitaloja 13,5 prosenttia ja loput muita asumismuotoja. Pientaloissa eli ns. omakotitaloissa ja rivitaloissa asuu noin 3,3 miljoonaa suomalaista. Heille ladattavan auton latausjärjestelyt ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa kuin kerrostaloasujilla, vaikka omakotiasujallekin esimerkiksi seinälatauslaitteen asennuksesta kuluja syntyykin.

 Yhtä kaikille soveltuvaa käyttövoimaratkaisua ei ole olemassa.

Noin 60 prosentilla suomalaisista auton lataus esimerkiksi yön yli on siis jo nyt kuitenkin suhteellisen helposti järjestyvä toimenpide, ja kaupunkilatauspisteiden lisääntyessä saavutetaan hyvin pian kahden kolmasosan kattavuus.

Yhdelle kolmasosalle kansalaisia ladattavan auton hankkiminen on sen sijaan haastavaa, kun mahdollisuutta kotilataukseen ei yksinkertaisesti ole.

Autoteollisuus on pakotettu valmistamaan EU:n päästövähennystavoitteiden vuoksi entistä vähäpäästöisempiä autoja, ja tällä hetkellä ratkaisu haasteeseen ovat juuri ladattavat autot.

Se, millaisia uusia autoja valmistetaan, ratkaisee myös tulevaisuuden suunnan, eivät suomalaisten asumisolot. Suomi on niin pieni tekijä automarkkinoilla, ettei sitä oteta isossa kuvassa millään tavalla erityisesti huomioon. Bensiini- ja dieselkäyttöisiä henkilöautoja tullaan valmistamaan varmasti vielä koko 2020-luvun ajan, vaikka yhä useampi autovalmistaja onkin jo ilmoittanut lopettavansa polttomoottoriautojen valmistuksen kokonaan joko vuoteen 2025 tai 2030 mennessä.

Auton valintaan vaikuttavat luonnollisesti monet muutkin seikat: hankintahinta, käyttötarkoitus, talouteen parhaiten soveltuva käyttövoima (riippuen vuosittaisesta ajosuoritteesta), koko, vetokoukun käyttömahdollisuus sekä esimerkiksi suoritus- ja vetokyky.

Yhtä kaikille soveltuvaa käyttövoimaratkaisua ei ole olemassa, eikä sellaista ole edes näköpiirissä 2020-luvun aikana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?