Pakotetaanko osa yksityisyrittäjistä mahdollistamaan asiakkaidensa sähköautoilu? Teboil: ”Eivät harjoita kyseistä liiketoimintaa” - Autot - Ilta-Sanomat

Pakotetaanko osa yksityisyrittäjistä mahdollistamaan asiakkaidensa sähköautoilu? Teboil: ”Eivät harjoita kyseistä liiketoimintaa”

Yksi suunnitelmissa yhä mukana olevan pakkolataushankkeen eli latauspisteiden rakentamisvelvoitteen keskeisimpiä kysymyksiä on omaisuudensuoja.

Toistaiseksi on täysin epäselvää, millainen latauspistepakko nykyisiä huoltoasemia mahdollisesti koskisi. Kovimmillaan kustannukset voisivat nousta huoltoaseman sähköjärjestelmästä riippuen jopa sataan tuhanteen euroon per latausasema.

24.3. 12:07

Hallituksen periaatepäätösluonnos fossiilittomasta liikenteestä ei saa nykyisiltä huoltoasemayrittäjiltä varauksetonta kannatusta.

Eniten yrittäjiä hiertää suunnitelmassa mainittu sähköautojen lautaspisteitä koskeva velvoite, jonka myötä nykyisille bensiiniä ja dieseliä myyville huoltoasemille olisi mahdollisesti tulossa jonkinlainen pakko tarjota asiakkailleen myös ajosähköä.

”Pyytäisimmekin kohteliaasti arvioimaan vielä tämän toimenpiteen kohdetta ja luonnetta, sekä ennen kaikkea huoltoasemayrittäjien tasavertaisen kohtelun toteutumista ja heidän omaisuudensuojansa toteutumista”, yrittäjäkauppiaidensa ahdingosta huolestunut öljy-yhtiö Teboil kirjoittaa Liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässään lausunnossa ja jatkaa:

”Huoltoasemat eli bensiiniasemat jakelevat bensiiniä, dieseliä ja uusiutuvia polttoaineita polttomoottoriautoille. Valtioneuvoston periaatepäätöksessä halutaan kuitenkin selvittää mahdollisuus velvoittaa niitä jakelemaan sähköä sähköautoille. Bensiiniasemayrittäjien näkökulmasta velvoite ei ole aukoton; yhtä hyvin tämä velvoite voitaisiin kai langettaa muillekin toimijoille kuten vähittäistavarakaupalle tai ravintoloille. Silti velvoite sähköautojen latauspisteiden järjestämiseen on nyt kohdistumassa, ilman erityistä perustetta, yksityisiin yrityksiin, jotka eivät harjoita kyseistä liiketoimintaa”.

Teboilin mukaan asianmukaisen sähköauton latauspisteen rakentaminen voi tarkoittaa laitteineen ja muutostöineen pahimmillaan jopa 100 000 euron kustannusta huoltoaseman latauspistettä kohden.

”Monen yrittäjän yritysrakenne ei kestä tällaista investointia. Siksi tällaisen kustannuksen sälyttäminen yksityisyrittäjälle, jonka liiketoiminnan vuosikate on yleensä tätä investointia huomattavasti pienempi, tuntuu hivenen kohtuuttomalta.”

Kaikkiaan Teboil-ketjuun kuuluu 103 huoltoasemaa, joista tasan sata on kauppiasvetoisia eli liiketoimintaa harjoittaa yksityisyrittäjä omalla yritysriskillään.

”Katsomme, että yrittäjillä on oikeus saada perustelut sille, miksi juuri huoltoasemayrittäjien tulisi kantaa taloudellinen vastuu sähköautoilun mahdollistamisesta, tekemällä suoria investointeja jotka eivät ole tuomassa heille tuloja”, Teboil summaa vielä.

Sinänsä Oy Teboil Ab ilmoittaa kuitenkin jakavansa hallituksen näkemyksen päästöjen vähentämisen sekä ilmastonmuutoksen hidastamisen tarpeesta.

Teboilin näkemyksen huoltoasemayrittäjien latausinvestointiahdingosta on jakanut myös Suomen bensiinikauppiaiden ja liikennepalvelualojen liitto SBL.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?