Uusi laki taloyhtiöiden sähkölatausvalmiuden rakentamisesta on astunut voimaan ja sitä on alettu soveltaa maaliskuussa - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi laki voimaan: Koskee noin kahta miljoonaa suomalaista – katso kuinka kulut nyt jaetaan

Uusi asumiskustannuksia koskeva laki astui voimaan marraskuussa. Nyt se koskee noin kahta miljoonaa suomalaista.

Sähköautojen suosion kasvu asettaa paineita myös rakentamiseen.

23.3. 7:05

Sähkö- ja lataushybridiautojen latauspisteiden rakentaminen on nousemassa taloyhtiöiden ykköshankkeeksi, kun ladattavien autojen suosio jatkaa kasvuaan.

Uusi laki sähkölatausvalmiuden rakentamisesta Suomessa astui voimaan marraskuussa 2020 ja sen soveltaminen on alkanut maaliskuussa. Käytännössä laki koskee rakennushankkeita, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 alkaen.

Taloyhtiöiden latausvalmiutta tarvitaan, koska ladattavien henkilöautojen määrä kasvaa nyt nopeasti Suomessa. Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan suomalaisista noin kaksi miljoonaa henkilöä asuu kerrostaloissa. Näin ollen latausvalmiuden rakentamisesta syntyvien mahdollisten kulujen syntyminen ja jakaminen koskettaa – suoraan tai välillisesti – varsin suurta kansanosaa.

Myös laajamittaisen korjausrakentamisen yhteydessä laki edellyttää autopaikkojen latausvalmiuden rakentamista, mutta vain sellaisessa, joka vastaa lähes uuden rakentamista. Taloyhtiöissä on kuitenkin herätty aiheeseen myös markkinalähtöisesti, koska Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää taloyhtiöille korjausavustusta tänä vuonna 5,5 miljoonaa euroa.

Avustuksen suuruus on 35–50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa. ARA:n korjausavustusten ryhmäpäällikkö Sami Turusen mukaan avustushakemus kannattaa laittaa hyvissä ajoin liikkeelle, sillä tukirahat loppuivat viime vuonna kesken. Yksityishenkilöt eivät tukea voi hakea.

Kuka päättää, kuka maksaa?

– Lähtökohtaisesti asiasta päätetään aina yhtiökokouksessa. Varsinainen päätöksentekomenettely riippuu ensinnäkin siitä, ovatko autopaikat yhtiön vai osakkaiden hallinnassa. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, ollaanko latausvalmiutta tai valmiita latauspisteitä toteuttamassa kaikille autopaikoille vai vain osaan tai joillekin paikoille. Päätöksenteossa tulee myös huomioida osakkaiden yhdenvertaisuus, selventää neuvontalakimies Tapio Haltia Suomen Kiinteistöliitto ry:stä Ilta-Sanomille.

Monia askarruttaa myös se, kuinka kulut jaetaan taloyhtiön osakkaiden kesken, sillä eihän kaikilla ole edes autoa.

Kuinka viulut siis jaetaan tasapuolisesti?

– Lähtökohtana on tältä osin se, että käyttäjä korvaa kulutetun sähkön kustannuksen yhtiölle. Mikäli yhtiö päätyy tekemään sopimuksen latauspalvelua tarjoavan toimijan kanssa, voidaan sähkönkulutus mitata ja periä suoraan tämän operaattorin toimesta käyttäjältä. Muussa tapauksessa kulutettu sähkö korvataan yhtiölle autopaikkamaksun lisänä (yhtiön paikat) tai yhtiöjärjestykseen lisätyn latausvastikkeen kautta (osakashallintaiset paikat), Haltia täsmentää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?