Useat moottoripyörän rakenteeseen tehdyt muutokset edellyttävät muutoskatsastusta.
– Olemme koonneet uuteen määräykseemme eri muutoskohteiden osalta tiedon siitä, vaatiiko muutos muutoskatsastusta vai saako muutoksen tehdä ilman katsastusta, Traficomin tarkastaja Tuomas Peltokangas sanoo Traficomin tiistaina julkaistussa tiedotteessa.
Muutettavien moottoripyörien käytönaikaisen melun suurin sallittu raja-arvo pienenee 106 desibelistä 103 dB:iin.
Pakokaasupäästövaatimusten täyttymisen osoittamista rakennemuutoksen jälkeen helpotetaan päästötasoltaan Euro2-ajoneuvojen osalta.
– Päästövaatimusten täyttymisen voi nyt osoittaa käytönaikaisella katsastustoimipaikan suorittamalla päästömittauksella, kun ennen vaadittiin vähintään hyväksytyn asiantuntijan lausunto, Peltokangas luonnehtii.
Jarrumuutosten yhteydessä suorituskyvyn toteaminen täyden kuorman tilanteessa on nyt mahdollista laskennallisesti eli käytännön testejä täydellä kuormalla ei tarvitse enää tehdä.
Myöskään jarrujen katoamistestejä ei tarvitse välttämättä tehdä, jos aiempien testien tai hyväksyntöjen perusteella voidaan todeta jarrujärjestelmän osien olevan sellaisia, että ajoneuvo niillä varustettuna täyttää testin vaatimukset.
Yksilöllisesti valmistetun moottoripyörän vaatimustenmukaisuuden osoittaminen rekisteröintikatsastuksessa helpottuu. Vaatimustenmukaisen pystyy osoittamaan L-luokan rakenteen muuttamista koskevan määräyksen vaatimusten mukaan. Lisäksi moottoritehon voi tietyin ehdoin esittää myös muulla kuin tehomittaustodistuksella.