Yksi Euroopan halvimmista sähköautoista tulossa myös Suomeen – Ranskassa lähtöhinta ennen hankintatukea 16 990 euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Yksi Euroopan halvimmista sähköautoista tulossa myös Suomeen – Ranskassa lähtöhinta ennen hankintatukea 16 990 euroa

Dacia liittyy sähköautomarkkinoiden mullistukseen uudella Spring-mallillaan.

Dacia Springin omamassa on vain alle tuhat kiloa osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu suureksi: 27,4 kilowattitunnin ajoakulla ajaa 230 kilometriä (WLTP). Pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka on yli kolmesataa kilometriä.

13.3. 7:02

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt.

Täyssähköinen Spring tulee myyntiin kolmena eri versiona. Ensimmäisenä valmistuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021.

Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa. Valittavana on kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat 16 990 ja 18 490 euroa, mistä voi alkaa arvailla Suomessa pyydettävää hintaa. Ranskassa, kuten myös Suomessa valtio tukee sähköauton hankintaa. Ranskassa Springin hinta putoaa suuremman tuen myötä alimmillaan kohti kymppitonnia.

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt.

Vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon, myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia.

Vain 3,73 metriä pituisen Springin akseliväli on yli 2,4 metriä. Tavaratila on 270 litran kokoinen.

Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa. Pikalatauksella 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa.

 Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa.

Springin sähkömoottori kehittää 33 kilowattia ja 125 newtonmetrin vääntömomentin. Mikään pikakiituri Spring ei ole, sillä se kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa.

Dacian maahantuojan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen on innoissaan Springin saamasta vastaanotosta:

– Yli tuhat suomalaista on ilmaissut kiinnostuksensa tätä uutta sähköautoa kohtaan ja tilannut Spring-uutiskirjeen, ja määrä kasvaa päivittäin. Suuri kiinnostus osoittaa sen, että myös tämäntyyppisille sähköautoille on meillä paljon luonnollista kysyntää, Vuorinen sanoo tiedotteessa.

Dacia Springin aikataulu ja hinnat ovat Suomen ja muiden Pohjoismaiden osalta vielä avoinna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?