Bensiinikauppiaiden ja liikennepalvelualojen liitto SBL on käärmeissään siitä, ettei hallituksen suunnitelmaluonnosta fossiilittomasta liikenteestä ole lähetetty lausuntopyynnön muodossa alan edunvalvojiin kuuluvalle SBL:lle eikä edes kaikille bensiinin ja dieselin jakelua harjoittaville öljy-yhtiöille.
– Lausuntopyyntöjakelun ulkopuolelle oli jätetty Suomessa toimivista öljy-yhtiöistä SEO sekä Oy Teboil Ab. On enemmän kuin ihmetystä herättävää, että edellä mainitut alan toimijat puuttuvat muuten varsin laajasta lausuntopyyntöluettelosta, SBL:n toimitusjohtaja Jari Salonen sanoo.
SBL:n mukaan hallituksen Fossiilittoman liikenteen suunnitelmaluonnos on muutoinkin huolestuttava, sillä siinä esitetään huoltoasemaketjuja koskevan sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoitteen selvittämistä.
– Sähköautojen lautasverkoston perustamiskustannuksen maksattaminen polttoainejakelua harjoittavilla yksityisyrittäjillä tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja mielivaltaiselta suunnitelmalta. Suurta ihmetystä herättää velvoitteen kohdistuminen polttoainetta myyviin bensiini- ja palveluasemiin jotka jakelevat bensiiniä, dieseliä ja uusiutuvia polttoaineita polttomoottoriautoille.
Suunnitelmaluonnoksen mukaan perinteisille polttoaineasemille saatettaisiin siis asettaa velvoite myös sähkön myymiseen sähköautoille.
On mahdollista, että velvoite koskisi jollain tapaa kaikkia huoltoasemia, joita on Suomessa yhä noin 600 miehitettyinä ja noin 1 100 miehittämättöminä.
– Kuinka monta yrittäjää joutuu lopettamaan yritystoimintansa mahdollisen kannattamattoman pakkoinvestoinnin seurauksena? Lopettamispäätöksen pohtiminen koskee erityisesti harvaan asuttuja sekä maaseutumaisia seutuja, Salonen kysyy.
SBL ry vaatiikin nyt alan noin 600 yrittäjän puolesta, että ”suunnitellun velvoitteen suhtautuminen elinkeinovapauden ja omaisuudensuojan periaatteeseen on selvitettävä perusteellisesti”.
– Investointivelvoitetta komplisoi edelleen se, että sähkön jakelu ei nykyisillä normeilla ole kannattavaa liiketoimintaa.