Näin sähköauton ajoakku irrotetaan ja avataan – älä kuitenkaan itse ryhdy tähän! - Autot - Ilta-Sanomat

Älä tee tätä kotona! Mikko avasi Nissan Leafin ajoakun – tällainen näky paljastui

Sähköautoharrastaja Mikko Huikko näyttää YouTube-videoillaan muun muassa sen, mitä Nissan Leafin ajoakku on syönyt.

Korkeajännitetekniikkaa sisältävä auto rajataan ja merkitään varoituskylteillä.

12.3. 8:33

Mikko Huikko on kuvannut yrityksensä tiloissa lukuisia YouTube-videoita, joilla hän kertoo ja näyttää konkreettisesti tietoa esimerkiksi sähköautojen ajoakkujen tekniikasta ja vaihtamisesta.

Haluatko tietää, mitä tällainen Nissanin täyssähköauton ajoakku pitää sisällään? Mikko Huikon YouTube-videoilta sekin selviää.

Näitä videoita Huikko on tehnyt marraskuusta 2019 alkaen. Sähköalan palveluita tarjoava Huikko toimii Joutsan Rutalahdessa. Työn ohella sähköautot ovat myös harrastus – ja erityisesti Nissanin sähköautot.

Mikko Huikolla on tehoelektroniikkapuolen koulutus, ja videoilla kerrotaan selvästi, että kyseiset hommat eivät ole mitään mattimeikäläisten hommia. Kuten Huikon videoillakin näkyy, niin korkeajänniteauto rajataan ja merkitään selkeästi, ja töitä tekevällä asentajalla pitää olla määrätyt turvavarusteet.

Korkeajänniteauton parissa työskentelevä asentaja käyttää erityisiä turvavarusteita.

Autokorjaamoiden asentajilta edellytetään autoalan sähkötyöturvallisuus SFS 6002 -koulutusta, että he saavat tehdä korkeajännitetekniikalla varustetuille autoille muita kuin korkeajännitetekniikkaan liittyviä huoltoja ja korjauksia. Korkeajännitetöiden tekeminen edellyttää huomattavasti enemmän koulutusta, eikä esimerkiksi läheskään kaikilla suuremmillakaan monimerkkikorjaamoilla ole tällaisiin töihin kykeneviä asentajia.

– Suurimmalla osalla autonvalmistajia korjauskonsepti on se, että vaihdetaan isoja tehoelektroniikan kokonaisuuksia, koska kentällä ei ole tarpeeksi osaamista turvallisuuden takaamiseksi komponenttitason korjauksissa. Kokonaisuuksien, esimerkiksi koko ajoakuston tai ajomoottorin, vaihtotöihin vaaditaan myös valmistajan antama mallikohtainen koulutus. Ajoakustojen sähköisten vikojen paikallistaminen ja sisäisten vikojen korjaaminen edellyttää vielä enemmän osaamista, joten valmistajien nykyiset korjauskonseptit ovat ymmärrettäviä vähäisten automäärien vuoksi, toteaa Mikko Huikko.

Mikko Huikon videoita löytyy lisää täältä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?