Näihin peruskysymyksiin törmää entistä useammin etenkin sosiaalisessa mediassa.
Ilta-Sanomien tuore koeajo Porsche Taycanilla tarjosi vastauksia epäileviin kysymyksiin.
Taycanin kyky nopeaan lataukseen tekee jossittelun pitkien matkojen taittamisen vaikeudesta osittain turhaksi. Suurin latausteho on huimat 225 kilowattia, joten parhaimmillaan autoon voidaan ladata energiaa 100 kilometrin matkaa varten noin kuudessa minuutissa – kunhan latausasemia vain saadaan lisää.
Suomessa tavallisella 50 kW:n latausasemalla lataustahdiksi osoittautui noin puoli tuntia per 100 kilometriä. Hidaslataus kotona sujuu seinälatauslaitteen avulla tavalliseen tapaan yön yli kahdeksassa tunnissa, vaikka akku olisi päässyt lähes tyhjäksi.
Taycanin 79,2 kWh:n ajoakulla toimintamatka on 431 kilometriä – eli, kyllä, pitkälle pääsee yhdellä latauksella.
Tässä mennään takavetoisella Taycanilla – saksalaismerkin hinnastojen alalaidalla.
Porsche kuvastaa myös osaltaan autoilun muutosta. Monien automerkkien sähköistyminen on nyt kovassa vauhdissa. Porschen tapauksessa viime vuonna täyssähkö-Taycanin osuus uusien Porsche-mallien rekisteröinneistä Suomessa oli jo kolmannes (103 kappaletta). Sen sijaan legendaarista 911-polttomoottorimallia rekisteröitiin vain 16 kappaletta, eli ikoninen 911 jäi pahasti Taycanin jalkoihin.
Yhteensä täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kaikista Porschen ensirekisteröinneistä oli viime vuonna maassamme huimat 91 prosenttia. Tänä vuonna Porschen maahantuoja uskoo saavansa kaupaksi pitkälti toista sataa sähköistä Porschea.