Valtio uhkaa viedä tuliterän töpseli-Volvon tilanneelta eläkeläiseltä 86 000 euron palkkiot – ”Joku ylempi taho tästä on vastuussa” - Autot - Ilta-Sanomat

Valtio uhkaa viedä tuliterän töpseli-Volvon tilanneelta eläkeläiseltä 86 000 euron palkkiot – ”Joku ylempi taho tästä on vastuussa”

Alahärmäläinen eläkeläismies romutti pihallaan osin jopa vuosia seisoneet kymmenet autovanhukset ja tilasi romutuspalkkioilla uuden Volvo XC60 -lataushybridin. Sen jälkeen asiat alkoivat kuitenkin mennä aivan toisin kuin Pentti Korpi alkujaan kuvitteli.

Viranomaisiin ja romutuspalkkiolain sanamuotoon luottanut alahärmäläiseläkeläinen on nyt Volvo-ostoksineen pulassa. Tilattu lataushybridi pitäisi pian maksaa, mutta Traficomin päätöstä nippupalkkion hyväksymisestä ei ole tullut.­

3.3. 13:46

– Uuden auton pitäisi tulla tässä maalis-huhtikuussa. Automyyjä on jo soitellut, että miten tehdään, mutta aion kyllä pitää sanani tavalla tai toisella. Noin 88 000 euron hintaisen Volvon olen tilannut ja siitä on mustaa valkoisella, se pitää.

– Mutta on tämä kyllä vaikea paikka, kun sellaisia rahoja ei minulla nyt ole.

Näin manaa nyt hiljattain eläköitynyt alahärmäläinen korjaamoyrittäjä Pentti Korpi, joka uskoi Traficomin ohjeisiin siitä, että vanhojen autojen kierrättämisestä saatavia parin tuhannen euron romutuspalkkioita voisi niin sanotusti niputtaa eli käyttää saadut palkkiot yhden palkkioehdot täyttävän uuden auton hankintaan.

Kaikkiaan Korpi hoiti vuodenvaihteessa 2020-21 romutukseen yli 70 autovanhusta, joista 44 kappaletta oikeutti lopulta kahden tuhannen euron romutuspalkkioon.

Näin Korven saamien romutustodistuspalkkioiden loppusummaksi tuli tasan 88 000 euroa.

– Traficomille soitettiin vävypojan kanssa yhteensä 3-4 kertaa ja kysyttiin, että saako nämä 44 palkkiota todella käyttää yhteen uuteen ehdot täyttävään autoon. Sieltä sanoivat, että siitä vaan, voi käyttää.

Peräti viisi suurta romuautokuormaa vaatineen kierrätysoperaation jälkeen jälkeen eläkeläismies tilasi paikallisesta Volvo-merkkiliikkeestä lähes eurolleen palkkioiden verran maksaneen Volvo XC60 T8 -lataushybridin.

– Myyjän kanssa laitettiin sen verran lisävarustusta, että se 88 000 euroa tuli suunnilleen täyteen. Melkein eurontarkasti.

Tammikuun puolessavälissä Korvelle alkoi kuitenkin selvitä, ettei liikenne- ja viestintävirasto Traficom aikonutkaan maksaa nippupalkkioita kuten virastosta oli alkujaan kansalaisille viestitty.

Korven tässä vaiheessa jo tilaamaan töpseli-Volvoon pystyisikin siis käyttämään vain yhden 2000 euron arvoisen romutussetelin ja loput kaupasta eli huimat 86 000 euroa pitäisikin nyt yllättäen maksaa rahalla.

– Pikkusen nousi kiukku kun iltapäivälehdestä tämän uuden linjauksen luin. Ajattelin, että taasko ne herrat pettää. Itse olen suoraselkäinen ja olen yrittänyt tehdä aina asiat niin kuin olen luvannut. Oletin, että valtiokin tekee samalla lailla ja toimii kuten romutuslaissa alunperin luki.

– Suututti, että maksanhan minäkin valtiolle kaiken miten kuuluu eli miten laissa lukee, niin miksi se ei nyt toimikaan toisinpäin!

Tällä hetkellä tilanne on siis se, että Korven ostama tehdastilaus-Volvo pitäisi pian maksaa, mutta romutuspalkkioasia seisoo hallinnossa eikä tilillä ole rahaa. Lisäksi tuorein asiasta saatu tieto siis kuuluu, ettei nippuromutus olekaan mahdollista.

– Jonkinlaista osamaksua olen miettinyt, sanahan täytyy automyyjälle ainakin pitää, Korpi miettii.

Miehen mukaan väärintekijä on tässä romutuslain valmistellut liikenne- ja viestintäministeriö, joka rikkoo nyt luottamuksensuojan periaatetta.

– Itsekseni olen ajatellut, että joku ylempi taho, johto, tästä on vastuussa. Liikenneministeri. Ei se sovi, että näin kansalaiselle tehdään.

– Aion katsoa asian loppuun saakka vaikka oikeutta myöten, sillä olen tehnyt kaiken kuten kuuluu. Nojaan siihen mitä on sanottu. En minäkään niitä romutettuja autoja ilmaiseksi ole saanut, Korpi kertoo.

Ilta-Sanomat pyysi romutuspalkkioasiaan myös liikenneministeri Timo Harakan (sd) kommenttia. Ministeri Harakka ei kuitenkaan ole vielä vastannut IS:n yhteydenottopyyntöön.

Aiemmin Harakka on kuitenkin todennut, että mahdolliset kiistat romutuspalkkioista ratkaistaan aikanaan hallinto-oikeudessa.

Korven matkan varrella mutkistuneesta romutuspalkkiokaupasta kertoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.

Kuka kantaa sekaannuksesta vastuun?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ehti tiedottaa kuluttajille lähes kahden kuukauden ajan, että uuden auton kaupassa osamaksuksi kelpaavan romutuspalkkion voisi saada useammasta kuin yhdestä romutettavasta autosta.

Tammikuun ensimmäisinä viikkoina eli romutuslain ensimmäisen version voimassaolon aikana tällaisia ns. nippuhakemuksia saapui Traficomille kaikkiaan noin 300 kappaletta.

Niistä yksi oli alahärmäläisen Pentti Korven 88 000 euron Volvo-ostos.

Toistaiseksi epäselvää on, kuka tai mikä taho kantaa asiassa viestinnällisen tai muun vastuun ja missä kohdin autojaan romuttaneita kansalaisia koskettanut virhetulkinta – jos kysymys on siitä – on alkujaan tapahtunut.

Liikenne- ja viestintäministeriön johdossa ovat poliittisin perustein valitun liikenne- ja viestintäministerin ohella virkamiehinä toimivat ministeriön kansliapäällikkö, ylijohtajat sekä viestintäjohtaja.

Traficomin puolella viraston ylimpään johtoon kuuluvat puolestaan pääjohtaja, ylijohtajat ynnä seitsemän muuta johtajaa mukaan lukien yksi viestintäjohtaja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?