ABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä - Autot - Ilta-Sanomat

ABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä

Suuren pohjoismaisen polttoainejakelijan mukaan suunnitteilla oleva jakeluvelvoitteen nosto nostaisi bensiinin ja dieselin pumppuhintoja huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa on tähän mennessä arvioitu.

Muun muassa ST1:n ABC:n ja Shellin polttoaineet Suomen huoltoasemille toimittava NEOT uumoilee laskelmissaan bensiinin ja dieselin reipasta hinnannousua.­

26.2. 7:07

Yhteensä noin parille tuhannelle ST1-, ABC- ja Shell-ketjujen polttoaineasemalle bensiiniä ja dieseliä toimittavan North European Oil Trade Oy:n (NEOT) mukaan liikennepolttoaineiden pumppuhinnat voivat nousta pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen periaatesuunnitelmaan vuoksi jopa lähes 70 sentillä per litra vuoteen 2030 mennessä.

Arvio perustuu siihen, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta on suunniteltu nostettavan nykyisestä 30 prosentista 34 prosenttiin.

Jakeluvelvoitteen kasvattaminen tarkoittaa sitä, että fossiilisiin liikennepolttoaineisiin lisättäisiin jatkossa ilmastosyistä entistä enemmän kalliimpia ei-fossiilisia komponentteja, mikä nostaisi luonnollisesti myös lopputuotteen hintaa.

”Laskelmiemme mukaan jakeluvelvoite tulee maksamaan kuluttajille yhteensä jopa 18 miljardia euroa vuosien 2020–2030 aikana. Laskelmat perustuvat VTT:n ALIISA-mallin polttoaineiden kulutusennusteeseen ja NEOT:n omaan arvioon polttoaineiden markkinahinnasta. Tämä tarkoittaa polttoaineen litrahinnan nostamista 68 sentillä vuoteen 2030 mennessä”, yhtiö kirjoittaa Liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässä lausunnossaan.

NEOT sanoo, että heidän laskelmissaan on mukana muun muassa markkinahintojen muuttuminen sekä erilaisten jakelijaa koskettavien seuraamusmaksujen toteutuminen, mitä ei aiemmissa laskelmissa ole otettu huomioon.

– Laskelmamme perustuu siihen olettamukseen, että uusiutuvien polttonesteiden tuottajat alkavat hinnoitella tuotettaan jakelijan vaihtoehtoa vasten, mikä tarkoittaa sakkomaksuja sekä korkeampia polttoaineen valmisteveroja jakeluvelvoitteen täyttämättä jättämisestä, NEOT Oy:n toimitusjohtaja Petri Appel taustoittaa.

Appel myös korostaa, että kyseistä vajaata 70 senttiä per litra ei siis lisättäisi pumppuhintoihin kerralla, vaan summa kasvaisi täyteen mittaansa vähitellen.

Fossiilittoman liikenteen suunnitelman sisältämästä sekoitusvelvoitteen korottamisesta on aiemmin sanottu, että järjestelmä ”lisää kustannuksia”, mutta muutoksen lopullinen suuruusluokka kuluttajalle on keskustelussa jäänyt vähemmälle huomiolle.

Esimerkiksi liikenneministeri Timo Harakka (sd) kommentoi tammikuussa Ylelle, että biopolttoaineiden lisääminen fossiiliseen polttoaineeseen on ”kaikkien hyväksymä keino”.

– Biopolttoainetta lisäämällä polttoaineen hinta nousee, mutta se nousee sellaisella tavalla, joka yhtäältä auttaa meitä ilmastotavoitteissa ja toisaalta tukee meidän maailman johtavassa asemassa olevaa biopolttoaineiden tuotantoa, Harakka sanoi ottamatta kantaa tarkempiin senttilukemiin pumpulla.

NEOT:n mukaan jakeluvelvoitteen täyttöön käytettävien uusiutuvien polttoaineiden hinta on jo nyt huomattavasti fossiilisia polttoaineita korkeampi ja hinnan odotetaan myös kasvavan nopeasti biopolttoaineiden kysynnän noustessa ja kestävän raaka-ainepohjan huvetessa.

”Jakeluvelvoitteen täyttämisestä aiheutuvat kulut päätyvät lopulta polttoaineen kuluttajahintaan”, yhtiö summaa tilanteen omasta näkökulmastaan.

NEOT-osakeyhtiön omistavat yhdessä S-ryhmä sekä St1 Nordic Oy. Yhtiö toimittaa vuosittain noin seitsemän miljardia litraa liikennepolttonesteitä noin 2 000 asemalle, jälleenmyyjien kautta polttoöljyä sadoille tuhansille kodeille ja yrityksille sekä merkittäviä määriä polttoaineita myös laivoihin ja ilmailuun.

Paljonko jakeluvelvoite nostaisi hintaa?

Jos vertailupintana käyttää tällä hetkellä melko tyypillistä 95E10-bensiinin noin 1,60 euron ja dieselin noin 1,70 euron litrahintaa, tarkoittaisi 68 sentin korotus vuoteen 2030 mennessä noin 2,28 euron litrahintaa bensiinille ja 2,38 e/l -hintaa dieselille.

Vertailun vuoksi samaiset noin yhdeksän vuotta sitten eli keväällä 2012 sama 95E10-bensiini maksoi Suomessa keskimäärin noin 1,70 euroa ja diesel 1,60 euroa per litra.

Vuoden 2012 hintojen lähde: Taloussanomat 31.3.2012

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?