Uusi Ioniq 5 saa virtaa 100 ajokilometriin vain viidessä minuutissa – kesällä Suomeen - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi Ioniq 5 saa virtaa 100 ajokilometriin vain viidessä minuutissa – kesällä Suomeen

Hyundai esitteli tiistaina täysin uuden Ioniq 5 -sähköauton, joka on täyssähköisen tuoteperheen ensimmäinen malli. Uutuuden kiinnostaviin ominaisuuksiin kuuluu suurteholataus ja mahdollisuus käyttää autoa virtalähteenä.

Uuden täyssähköisen Ioniq 5:n pituus on 4 635 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 605 mm ja akseliväli 3 000 mm.­

23.2. 15:37

Keskikokoinen crossover-malli on rakennettu varta vasten uusia sähköautoja kehitetylle E-GMP-alustalle. Näin esimerkiksi akseliväli on voitu optimoida.

Nopea lataus on yksi Ioniq 5:n merkittävistä ominaisuuksista. Kevytmetallivanteet tarjotaan Suomessa lanseerausvaiheessa 19 tuuman koossa, mutta 20-tuumainen vaihtoehto tulee myöhemmin saataville.­

Sähköjärjestelmän toimintajännite on 800 volttia, mutta sitä voidaan ladata tavallisilla 400 voltin pikalatureilla ilman erillisiä adaptereita tai lisäosia. Patentoitu monilatausjärjestelmä käyttää sekä moottoria että invertteriä nostaakseen 400 voltin latausjännitteen 800 volttiin mahdollistaen vakaan latauksen.

Tehokkaalla 350 kilowatin pikalaturilla Ioniq 5 latautuu 10 prosentin varaustasolta 80 tasolle vain 18 minuutissa. Sadan ajokilometrin lataamiseen kuluu vain viisi minuuttia (WLTP-syklin mukaan). Ioniq 5:n toimintamatka asettuu noin 470-480 kilometriin (WLTP). Auto tarjoaa myös 1 600 kg:n vetomassan.

Ensimmäisten Suomeen tuotavien autojen suurjänniteakun kapasiteetti on kahdesta vaihtoehdosta suurempi, 72,6 kWh. Auton saa kahdella erilaisella moottorivaihtoehdolla: joko takavetoisena tai nelivetoisena.

Malliston huipulla on 155-kilowattinen takamoottori ja 70 kilowatin etumoottori, jotka yhdessä mahdollistavat nelivedon. Takamoottori tarjoaa 350 newtonmetriä vääntöä, etumoottorin vääntäessä 255 Nm. Voimapaketti yhdistettynä 72,6 kWh:n akustoon mahdollistaa kiihdytyksen nollasta 100 km/h nopeuteen 5,2 sekunnissa.

Auton keula on sähköautoille ominaisesti umpinainen. Hyundai kuvailee uudenlaista keulapeltiä simpukankuorimaiseksi. Ratkaisu parantaa valmistajan mukaan auton aerodynamiikkaa.

Liukuva keskikonsoli mahdollistaa myös autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta, esimerkiksi ahtailla kadunvarsipaikoilla. Keskikonsoli voi liukua suuntaansa enimmillään 140 millimetriä.

Tavaratila on kooltaan 531 litraa. Se laajenee jopa 1 600 litraan, kun takapenkkien selkänojat taitetaan alas. Takapenkkejä voi myös siirtää eteenpäin 135 millimetriä ja selkänojat voidaan taittaa 40:60-suhteessa. Lisäksi myös auton etuosassa on 57 litran tavaratila.

Auton kojelauta sisältää viihde- ja hallintatoimintoja varten 12-tuumaisen kosketusnäytön ilman painikkeita sekä kehyksettömän 12-tuumaisen digitaalisen mittariston.

Uusi alustarakenne tarjoaa suoran, tasaisen lattian, jonka alle auton korkeajänniteakku on sijoitettu. Lisäksi se mahdollistaa uudenlaisen sisätilasuunnittelun ja suuret jalkatilat. Kojelauta sisältää viihde- ja hallintatoimintoja varten 12-tuumaisen kosketusnäytön ilman painikkeita sekä kehyksettömän 12-tuumaisen digitaalisen mittariston.­

Lukuisten turvajärjestelmien lisäksi ensimmäistä kertaa Hyundai tarjoaa lisättyä todellisuutta hyödyntävän tuulilasinäytön, joka muuntaa lasin isoksi näytöksi. Kuljettaja voi käyttää toimintoja esittämään tietoja esimerkiksi navigoinnista, turvallisuustoiminnoista ja auton ympäristöstä suoraan näkökenttään.

Ioniq 5:n jälkeen Hyundai laajentaa täysin sähkökäyttöisten autojen valikoimaansa sedan-tyyppisellä Ioniq 6 -sähköautolla sekä Ioniq 7:lla, joka on iso sähkömaasturi.

Ioniq 5 -malli on tulossa Suomeen kesällä 2021. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?