Tässä syy, miksi Autoliitto pelkää bensan ja dieselin jopa holtitonta hinnannousua – ”eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Tässä syy, miksi Autoliitto pelkää bensan ja dieselin jopa holtitonta hinnannousua – ”eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan”

Autoliitto näkee tieliikenteen päästökaupan käytännössä progressiivisena polttoaineverona jolle ei ole ylärajaa.

Autoliitto pelkää, että valtio priorisoisi päästövähennyksien osalta jatkossa lähinnä sellaisia toimia, jotka tuovat valtiolle tuloja.­

23.2. 11:54

Parhaillaan selvityksen alla oleva liikennepolttoaineiden myyntilupajärjestelmä (tai samaa asiaa tarkoittava kansallinen päästökauppa) on Autoliiton mukaan yksinkertaisesti progressiivinen polttoainevero.

Käytännössä myyntilupajärjestelmä nostaisi siis toteutuessaan bensiinin ja dieselin pumppuhintoja progressiivisesti suhteessa kulloiseenkin päästötilanteeseen, liikenne- ja viestintäministeriön taustamuistion mukaan kaikkiaan jopa 34–40 senttiä litralta.

Senttimäärän takana on siis ajatus siitä, että polttoaineiden hintoja korotettaisiin automaattisesti, mikäli muista päästövähennystoimenpiteistä ei seuraisi riittävää päästöalenemaa.

Autoliiton mukaan tällainen päästövähennystoimenpiteiden marssijärjestys olisi kuitenkin erittäin ongelmallinen, koska järjestelmä saattaisi nostaa bensiinin ja dieselin hintaa vielä arvioituakin korkeammalle ja viivästyttää tai jopa estää vastaavia tuloja tuottamattomia liikenteen päästötoimia.

– Niin sanottuna perälautajärjestelmänä se mahdollistaisi myös kaikkien valtion tuloihin mahdollisesti vähentävästi vaikuttavien kannustimien käyttämättä jättämisen esimerkiksi heikentyneen valtiontalouden perusteella. Myös niiden kannustimien, joita tiekartassa esitetään. Näin ollen hinnannousu voi olla huomattavasti korkeampikin eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kirjoittaa Liikenne- ja viestintäministeriölle lähetetyssä lausunnossa.

Käytännössä Autoliitto siis arvelee, että valtiolla olisi jatkossa suuri houkutus toteuttaa erityisesti sellaisia päästövähennystoimenpiteitä, jotka tuovat kassaan myös tuloja.

Autoliittoa huolettaa myös hinnannousun kompensaatioksi ajateltu tulonsiirtomalli, jossa bensiini- ja dieselautoilun kustannuksia korvattaisiin ainakin kaikkein köyhimmille kansalaisille.

– Siitä, miten tähän kokonaisuuteen liitetty verovelvollisen varallisuusasemaan liittyvä mahdollinen veronpalautusjärjestelmä toimisi tai mitkä olisivat sen toteuttamisen kustannukset, ei ole esitetty mitään selvitystä. Ajatus, että uudet verolajit eivät kompensointijärjestelmien kautta vaikuttaisi kenenkään asemaan herättää kysymyksen siitä, mihin niitä silloin tarvitaan.

Autoliiton mukaan ”Fossiilittoman liikenteen tiekartan” luonnoksessa esitettyjen toimenpiteiden kokonaisvaikutuksen arviointia hankaloittaa myös se, että aikataulu vaikuttaa hyvin tiukalta:

– Mahdolliset veropäätökset on lykätty kuntavaalien takia ensi syksyyn. Samalla tavalla vaalien yli on jatkettu valtiovarainministeriön liikenteen verotyöryhmän toimikautta.

– Lisäksi tiekarttatyöhön liittyvän päästökauppamallin eli verotoimenpiteiden tarvearviointia varten asetetaan virkamiestyöryhmä. Asetettu aikataulu syksyksi on niin tiukka, etteivät muiden toimenpiteiden vaikutukset päästöihin ole tuolloin vielä arvioitavissa, Nieminen kirjoittaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?