Näin isojen bensa- ja dieselkoneisten tuontiautojen houkuttelevuutta aiotaan alentaa - Autot - Ilta-Sanomat

Näin isojen bensa- ja dieselkoneisten tuontiautojen houkuttelevuutta aiotaan alentaa

Tänään viimeistä päivää lausunnoilla olevassa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa mainitaan myös käytettyinä Suomeen tuotavat autot.

Päästötilastot kaunistuisivat, kun vanhat isopäästöiset autot poistuisivat liikenteestä ja ajettu liikennesuorite laskisi. Erityisesti käytetyt tuontiautot ovat tilastojen mukaan usein kotimaan perustasoa suurempipäästöisiä.

19.2. 15:49

”Vanhojen, suuripäästöisten autojen ajoneuvoverotusta kiristämällä voidaan nopeuttaa näiden autojen toimittamista viralliseen kierrätysjärjestelmään. Suuripäästöisten autojen verotusta kiristämällä voidaan myös tehdä niiden ostaminen ulkomailta Suomeen nykyistä vähemmän houkuttelevaksi.”

Tarkalleen näin todetaan nyt niin sanotussa Fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnoksessa eli hallituksen alustavassa suunnitelmassa, jonka myötä tieliikenteen päästöt aiotaan ensin puolittaa ja sitten kokonaan poistaa varsin kunnianhimoisella aikataululla.

Luonnostekstissä mainitut suuripäästöisiksi laskettavat tuontiautot ovat tyypillisesti polttomoottoriautoja, joiden norminmukaiset päästöt liikkuvat keskimääräisten rekisteröityjen henkilöautojen päästölukuja selvästi suuremmissa numeroissa.

Erityisen suuripäästöisistä autoista tyypillisiä esimerkkejä ovat koriltaan ja moottorikooltaan keskimääräistä suuremmat ja painavammat ajoneuvot kuten esimerkiksi tila-autot, maastoautot sekä ylipäätään isot henkilö- ja pakettiautot.

Päästöjä kasvattavat usein myös tietyt tekniset ratkaisut kuten neliveto ja eräät automaattivaihteistot.

Vertailun vuoksi keskimääräisen henkilöauton vertailukelpoinen päästölukema oli vuoden 2020 osalta noin sata grammaa hiilidioksidia per km (NEDC), kun taas esimerkiksi vuonna 2006 Suomessa myytiin tyypillisesti noin 180 g/km (NEDC) päästäviä autoja.

Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelun yhteydessä on jo ehditty arvioimaan, että bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen ajoneuvoveron korotuksilla voitaisiin siis saavuttaa päästövähennyksiä, ”mutta veronkorotusten tasot voisivat muodosta korkeiksi”.

Fossiilittoman liikenteen tiekartta -periaatepäätösluonnoksen mukaan ”liikenteen verotusta koskevat konkreettiset ehdotukset tehdään valtiovarainministeriön liikenteen verotyöryhmässä keväällä 2021”.

Kyseisen verotyöryhmän työn tulosten julkistaminen on hiljattain siirretty tulevalle toukokuulle, alustavasti noin kuun puolenvälin paikkeille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?