Tieliikenteen päästökaupan valmistelu käynnistyy – bensiinin ja dieselin litrahinta voi päätösten jälkeen nousta jopa yli kahden euron - Autot - Ilta-Sanomat

Tieliikenteen päästökaupan valmistelu käynnistyy – bensiinin ja dieselin litrahinta voi päätösten jälkeen nousta jopa yli kahden euron

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän arvioimaan ja valmistelemaan kansallisen tieliikenteen päästökauppaa.

Pumppuhintojen korotukset voivat olla tulevaisuudessa rajuja.­

19.2. 10:56

Päästökaupan valmistelutyö on osa tänään perjantaina viimeistä päivää lausuntokierroksella olevan fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelua.

Liikenteen päästökauppa tarkoittaisi toteutuessaan sitä, että valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksia.

Liikenne- ja viestintäministeriön taannoisessa muistiossa on arvioitu, että päästökauppa nostaisi bensiinin ja dieselin kuluttajahintoja jopa kymmenillä senteillä eli litrahinta pumpulla voisi ylittää kahden euron rajan.

Valmisteluryhmän työ alkaa maaliskuun alussa ja tuloksia on tarkoitus tulla ulos loppuvuodesta, jolloin hallitus päättää niin sanotuista kolmannen vaiheen toimista, joita todennäköisesti vaaditaan liikenteen päästöjen lopulliseen puolittamiseen.

Työryhmän tehtävänä on luoda kyseistä päätöskokonaisuutta varten kattava arviomuistio, jossa arvioidaan ja valmistellaan kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanon edellyttämät toimet sekä niiden toteuttamisen aikataulu.

Lisäksi työryhmää on ohjeistettu tekemään ehdotukset yritysten ja kotitalouksien mahdollisista kompensaatiomalleista, joilla polttoaineiden hinnannousun tuomia kustannuksia palautettaisiin ainakin kaikkein köyhimmille kansalaisille.

Jäsenet virkamiestyöryhmään pyydetään työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, ympäristöministeriöstä, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sekä Energiavirastosta.

Työryhmän perustamista on heti tuoreeltaan kritisoinut mm. kuljetusyrityksiä edustava SKAL ry, joka ”pitää käsittämättömänä, että päästökauppaan liittyvä työryhmä halutaan perustaa kovalla kiireellä, ennen fossiilittoman liikenteen tiekarttaa koskevan lausuntokierroksen päättymistä ja vähennyskeinoja koskevien periaatepäätösten tekemistä”.

– Turhaanko me eri alojen asiantuntijat annamme lausuntoja ja vaikutusarvioita? Päästökaupan valmistelu tulisi keskeyttää ja edetä asiassa selkeästi vaiheittain, kirjoittaa SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen etujärjestönsä lähettämässä mediatiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?