Vanhojen autojen harrastajat huolissaan hallituksen suunnitelmista – SAHK: Museoautot eivät kestä uusia etanolipolttoaineita - Autot - Ilta-Sanomat

Vanhojen autojen harrastajat huolissaan hallituksen suunnitelmista – SAHK: Museoautot eivät kestä uusia etanolipolttoaineita

Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton (SAHK) mukaan vanhojen autojen polttoainejärjestelmät eivät kestä uusia etanolipolttoaineita.

Löytyykö historiallisiin ajoneuvoihin jatkossa polttoaineita ja jos löytyy, niin mitä ne maksavat ja kestävätkö vanhojen autojen polttoainejärjestelmät? Muun muassa tätä mietitään nyt autoharrastajapiireissä.­

11.2. 7:03

”SAHK:n mielestä kieltämällä totaalisesti perinteisen, fossiilisen polttoaineen käyttö, hävitetään Suomesta UNESCO:n tunnustama maantieliikenteen kulttuuriperintö.”

Muun muassa näin toteaa nyt pääministeri Sanna Marinin (sd) Fossiilittoman liikenteen suunnitelmasta Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto, jonka tehtävänä on toimia vanhojen ajoneuvojen harrastajien keskusjärjestönä Suomessa.

SAHK ry:n kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässään lausunnossa myös, ettei Suomessa olevaa historiallista ajoneuvokalustoa voi eikä pidä muuttaa etanoli- tai kaasukäyttöiseksi, sillä museaalisiin moottoreihin jälkikäteen tehtävät muutokset vähentävät myös kyseisten ajoneuvojen historiallista kulttuuriarvoa.

Vanhojen historiallisten ajoneuvojen polttoainejärjestelmät eivät SAHK ry:n mukaan myöskään mahdollisesti kestä, mikäli niissä joudutaan päästösyistä käyttämään suunnitelman esittämiä nykyistä korkeampia bioetanolipitoisuuksia sisältäviä polttoaineita.

Osa harrastajista pelkääkin, että koko ajoneuvoharrastus näivettyy, mikäli vanhoilla autoilla ja moottoripyörillä ei enää voi ajaa entiseen malliin ja harrastepelit kuljetettaisiin alan tapahtumiin ja näyttelyihin enenevässä määrin esimerkiksi peräkärryillä.

”On syytä myös huomioida harrastuksen merkitys mm. ikäihmisille, kädentaidon perinteen siirtäminen tuleville sukupolville, sekä sosiaalinen merkitys koko harrastajakunnalle. Ajoneuvoharrastus on monelle seniorille ainoa sosiaalinen kontaktipinta, jota syntyy yhdistystoiminnassa”, SAHK ry ilmoittaa vielä kirjelmässään.

Kaikkiaan Suomessa on noin 50 000 vanhojen autojen harrastajaa sekä kymmeniä tuhansia erilaisia museoajoneuvoja.

Museoajoneuvojen alempi verokanta on hiljattain määritelty ”ympäristölle haitalliseksi”

• Museoajoneuvoksi rekisteröidystä ajoneuvosta ei tarvitse maksaa vuotuista ajoneuvoveroa, mikä lasketaan hallituksen nykymääritelmän mukaan ns. ”ympäristölle haitalliseksi verotueksi”.

• Museoajoneuvoa saa käyttää museovakuutuksen voimassa ollessa enintään 30 päivänä vuodessa eikä ajoneuvoa ole lain hengen mukaan tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Käyttöä ja käyttöpäivämääriä ei kuitenkaan erityisesti valvota.

• Museoajoneuvoon ei saisi sen museoajoneuvoksi hyväksymisen jälkeen tehdä enää muutoksia, minkä lisäksi ajoneuvo on yleisesti ottaen pidettävä museoajoneuvolta vaadittavassa kunnossa. Kaikkien museoajoneuvojen osalta tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä valvontaa suorittavat lähinnä katsastusasemat joiden tietotaito museoajoneuvojen alkuperäisyyteen liittyen on yleensä vähäistä.

• Museoajoneuvojen määräaikaiskatsastus on suoritettava nykylainsäädännön mukaan neljän vuoden välein.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?