Näin alkoi rakastetun automerkin hiipuminen – ”sämpylämallia ikävä”

Kyllähän Saab-merkkisiä henkilöautoja vielä näkee Suomessaki liikkuvan, mutta kun uusia ei enää synny, voi kysyä, mitä Saabille tapahtui.

Ei ollut sämpylä-Saab mikään lelu vaan kovan luokan kilpa-auto pienellä, alle 900 kuutiosentin kaksitahtisella moottorillaankin. Mestarikuski Simo Lampinen taiteilee 500-rallin väistökokeessa Saabillaan heinäkuussa 1962.

6.2.2021 15:08

Laitumella lehmiä väistellen kiitää harmaa Saab. Serkku istuu ratin takana. Mikä kateus! Mutta ehkä minäkin 10-vuotiaana!

Muita mallejahan ei ollutkaan paitsi edellistä, ysikakkosta, jolla Saab rynnisti automarkkinoille 1950.

Autotehdas syntyi 1937 perustetun, sotilaskoneisiin keskittyneen Svenska Aeroplan AB -lentokonetehtaan ”kylkeen” sodan jälkeen, kun tuotantoa piti laajentaa. Ei siis ihme, että lentokoneen siipi antoi prototyyppimallille virtaviivaisen muodon, joka säilyi pienin muutoksin vuoden 1980 vihoviimeiseen 96-malliin asti.

Sittemmin itsenäinen autotehdas valmisti muitakin hienoja malleja, mutta minun Saab-elämääni kuuluu vain tuo sämpylämallin aikakausi. Sekin varsin ulkokohtaisesti, en ole nimittäin ikinä ajanut yhdelläkään Saabilla!

Saabin kyydissäkin olen ollut vain tuon serkun ajaman laidunpätkän.

Ihailua Saab silti herätti: uljas kilpa-auto! Ralleissa Erik Carlsson ja Simo Lampinen olivat liki voittamattomia, vaikka kaksitahti-Saabin koneessa ei ollut kuutiosenttejä kuin reilut 800. 1967 Saab 96 sai nokalleen Fordin vahvan, nelitahtisenV4-koneen, ja kisamenestys jatkui.

Samaan aikaan tuli Saab 99, uusi ja odotettu iso malli. 1969 ryhdyttiin Uudessakaupungissa kokoamaan ”kotimaisia” Saabeja.

Aika lähelle Saabia pääsin, kun siskon Saab-96-perheeseen syntyi vauva. Lähetin vanhemmat Saabeineen Etolaan. Alle kustansin Michelin X -renkaat, niillä varustettu sämpylä sopisi enon murusen kuskaamiseen turvaisasti.

Yhä hienompia, nopeampia ja turvallisempia Saabeja tuotettiin, mutta silti tehdas joutui talouskurimukseen. Amerikkalainen GM osti 1990 puolet ja vuosituhannen aluksi koko Saabin.

Uudessakaupungissa viimeinen Saab tehtiin 2003. Saab myytiin 2010 hollantilaiselle Spykerille. 2011 Saabin autotehdas suljettiin: konkurssi. Uusi omistaja NEVS käynnisti vanhan 9-3-mallin tuotannon 2013, mutta vain hetkeksi.

PS. Korjaus, olinhan minä Saabin ”kyydissä” toisenkin kerran. Emme tosin ajaneet metriäkään, kun istuin poliisi-Saabin takapenkille (lievän) ylinopeuden vuoksi.

– Pitäisi ajaa varovammin, kun on tuommoinen lasti, moitti lappua kirjoittava naiskonstaapeli, kun näki mökkireissulle varustetusta Volkkari-bussistamme lappavan pientareelle puolison, lapset, ystäväpariskunnan sekä pissalle talutettavan cockerspanielin.

– Ei autossa mitään LASTIA ole, ehdin tokaista – ennen kuin ymmärsin, että on paras sulkea suu, jos yleensä tahdon tästä Saabista vielä Volkkarin rattiin päästä.

Kirjoitus kuuluu IS:n Silloin ennen -sarjaan. Vinkkaa osoitteeseen plus@iltasanomat.fi, mitä tavaraa tai asiaa kaipaat. Me etsimme tarinan.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?