Korona muutti myös mopo- ja prätkäkauppaa – seuraava muutos saattaa olla sähkömoottoripyörien hankintatuki - Autot - Ilta-Sanomat

Korona muutti myös mopo- ja prätkäkauppaa – seuraava muutos saattaa olla sähkö­moottori­pyörien hankintatuki

Moottoripyörien ja mopojen myynti kasvoi viime vuonna yli 30 prosenttia. Taustalla vaikutti ainakin kaksi koronaan liittyvää seikkaa.

Autoa kevyemmät kaksipyöräiset voisivat osaltaan vastata myös päästötavoitteiden saavuttamiseen. Alalla lobataankin nyt voimallisesti sen puolesta, että romutuspalkkiot ulotettaisiin polkupyörien ja autojen ohella myös mopoihin ja moottoripyöriin.

25.1. 10:02

Moottoripyörien myynti kasvoi viime vuonna 9,5 prosenttia ja mopojen myynti 32,5 prosenttia.

Lisäksi mopoautoja rekisteröitiin viime vuonna 211 kappaletta, kun toissa vuonna niitä ei lainsäädännöllisistä syistä rekisteröity muutamaa kymmentä enempää.

Kasvulukuihin vaikuttivat muun muassa julkisen liikenteen välttely sekä se, että moottoripyöräily ja mopoilu olivat koronakesänä yksi harvoista harrastuksista joita saattoi harrastaa tautitilanteesta huolimatta.

– Reippaat kasvuluvut etenkin mopojen myynnissä osoittavat, että moottoroitujen kaksipyöräisten pariin löysi vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi myös aimo määrä uusia kuskeja. Vähäisen tartuntariskin lisäksi tämän vuoden myyntilukuihin ovat varmasti vaikuttaneet myös viime vuoden supistukset paikallisliikenteen ajovuoroissa, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa arvelee.

–  Uskon, että kasvulukuihin vaikuttaa yleinen positiivinen kiinnostus moottoripyöräilyä kohtaan. Sen helppous, ympäristöystävällisyys ja vähentävä vaikutus kaupunkiruuhkiin on viime vuosina huomattu, Summa pohtii.

Standard-, naked- ja sporttipyörissä suurin kysyntä

Eniten kasvua ensirekisteröinneissä nähtiin 356–505-kuutioisissa pyörissä eli esimerkiksi pienimmissä niin sanotuissa standard-, naked- ja sportpyörissä. Segmentti kasvoi viime vuonna jopa 60 prosenttia.

Kasvuloikka nähtiin myös 506–755-kuutioisissa ja suurissa yli 756-kuutioisissa pyörissä, joita molempia myytiin 28 prosenttia vuoden takaista enemmän.

Kuluvan vuoden myynniltä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston asiamies Juha Ala-Hiiro odottaa vähintäänkin yhtä suuria kasvulukuja.

– Lisääntynyt kotimaan matkailu voi lisätä kiinnostusta eri matkustusmuotoihin, ja liikkuminen kaksipyöräisillä kiinnostaa yleisesti nyt muutenkin. Odotamme kasvua etenkin sähkökäyttöisten laitteiden osalta, sinne on odotettavissa kiinnostavia uutuuksia. Yksikkömäärät saattavat tietysti jäädä vielä vaatimattomiksi, sillä verotus on kova ja epäsuhteessa vastaaviin autoihin nähden. Uskon kuitenkin, että suosio kasvaa sitä mukaa, kun isot merkit tuovat omia mallejaan markkinoille.

Alalla haluttaisiin, että valtion tarjoaman romutuspalkkiot ulotettaisiin jatkossa myös L-ajoneuvoluokkiin, eli vanhojen autojen romuttamisesta maksetut palkkiot hyödyttäisivät myös mopojen ja moottoripyörien omistajia.

– Täyssähkömoottoripyörät haluttaisiin myös hankintatuen piiriin, kuten kaikki sähköllä toimivat L-luokan ajoneuvot. Liikenteen päästöjen vähentämisestä puhutaan kuitenkin jatkuvasti, Ala-Hiiro sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?