Tämä ei ole utopia: Sähköauton akku täyteen vain viidessä minuutissa! - Autot - Ilta-Sanomat

Tämä ei ole utopia: Sähköauton akku täyteen vain viidessä minuutissa!

Sähköautojen latausnopeuteen saattaa olla jo näköpiirissä ratkaiseva parannus.

Ilta-Sanomien koeajossa oli kovassa pakkasessa runsaasti sähköä syönyt Volvo XC40 Recharge. Tulevaisuus lupailee, ettei latausasemilla tarvitse kyykkiä kovin kauan.­

22.1. 6:55

Samalla kun akkutekniikka kehittyy, yhdeksi tärkeimmistä vielä ylitettävistä haasteista on muodostumassa kyky ladata akku mahdollisimman nopeasti. Nyt israelilais­yritys StoreDot on kehittänyt uudenlaisen litium­ioniakkutyypin, joka voidaan ladata täyteen hämmästyttävän nopeasti – vain noin viidessä minuutissa, kertoo The Guardian.

Uutuusakkuja on jo valmistettu tuhannen kappaleen esittelyerä esimerkiksi skoottereissa käytettäviksi massatuotantolinjalla Kiinassa.

Kiinnostuksesta uutta teknologiaa kohtaan kertoo se, että esimerkiksi suuryritykset Daimler (Mercedes-Benzin valmistaja), British Petroleum, Samsung ja TDK ovat kaikki sijoittaneet StoreDotiin, joka on kerännyt tähän mennessä lähes 110 miljoonaan euron sijoituspääoman. StoreDot aikoo esitellä akkutekniikkaansa autovalmistajille ja muille yrityksille.

Vaikka uusi akkutyyppi latautuu viidessä minuutissa, se vaatii samalla paljon suurempaa lataustehoa kuin nykyisin on yleisesti käytössä. Käyttämällä nykyistä käytettävissä olevaa latausinfrastruktuuria StoreDotilla on tavoitteenaan toimittaa noin 160 kilometrin lataukseen viidessä minuutissa kykenevä auton akkutyyppi vuonna 2025.

Nykyiset litiumioniakut käyttävät grafiittia yhtenä elektrodina, mutta StoreDot-akku korvaa grafiitin puolijohde-nanohiukkasilla, joihin ionit pääsevät nopeammin ja helpommin. Nanohiukkaset perustuvat tällä hetkellä germaniumiin, joka on vesiliukoinen ja helppo käsitellä valmistuksessa.

StoreDotin suunnitelmana on kuitenkin jatkossa käyttää piitä, joka on paljon halvempaa. Yritys odottaa näiden akkuprototyyppien valmistuvan myöhemmin tänä vuonna. Samalla kustannukset pysyisivät nykyisten akkutyyppien tasolla.

Autojätit vauhdissa

2020-luvulla tultaneen näkemään merkittävä auto­jen sähköistyminen. Eurooppalaisten merkkien sähkömarssi jatkuu vahvana, ja nyt myös autojätti Toyota valmistelee ensimmäisen uuden täyssähköautonsa tuotantoon saattamista.

Samalla Toyota kehittelee edelleen kiinteäelektrolyyttistä akkutyyppiään eli ns. solid-state -akkua, jonka odotetaan olevan valmis sarjatuotantoon vuonna 2025. Mercedes-Benziltä sellaisen saa jo sähköbussiin. Uuden akkutyypin etuja ovat merkittävästi suurempi energiatiheys ja pitkäikäisyys.

Toisaalla Hyundai on kertonut uudesta, tänä vuonna julkaistavasta Ioniq 5 -mallistaan, joka saisi viiden minuutin latauksessa 100 kilometrin toimintamatkan. Viidestä minuutista on muodostumassa uusi alan trendi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?