Talouselämä: Valtiolle tuli hakemus yli 200 000 euron romutus­palkkiosta – kyse yli sadan auton niputuksesta - Autot - Ilta-Sanomat

Talouselämä: Valtiolle tuli hakemus yli 200 000 euron romutus­palkkiosta – kyse yli sadan auton niputuksesta

Tukea ei ole tarkoitettu myönnettäväksi yli hankintahinnan.

Parisataatuhatta euroa tekee satasen seteleinä noin parikymmentäsenttisen pinon. Suunnilleen sellainen on nyt summa, jota romutusennätyksen tehnyt kansalainen havittelee nyt valtiolta.­

19.1. 11:31

Traficom on vastaanottanut Talouselämän mukaan ennätyksellisen palkkiohakemuksen, jossa henkilö on romuttanut yhteensä yli sata nimissään ollutta autoa ja hakee niiden perusteella valtiolta peräti yli 200 000 euron arvoista alennusta uuden auton hinnasta.

– Yhdessä hakemuksessa kyse on yli sadan auton niputuksesta, päällikkö Tuovi Valtonen Traficomista vahvistaa Talouselämälle.

Kysymykseen siitä, voiko yli 200 000 euron arvoista romutuspalkkioita haalinut kansalainen ostaa palkkioillaan yhden palkkioehdot täyttävän auton ja ottaa loput valtiolta käteisenä, Valtonen vastaa Talouselämälle näin:

– Missään tapauksessa tukea ei ole tarkoitettu myönnettäväksi yli hankintahinnan.

Yhä voimassa olevassa romutuspalkkiolaissa palkkiokelpoisten romuautojen määrälle ei edelleenkään ole määritelty enimmäismäärää, eli yksittäinen hakija voi periaatteessa yhä käyttää yhteen uuteen autoon todella jopa satoja romutuspalkkioita.

Talouselämän mukaan tällaisia usean palkkioauton nippuhakemuksia on tullut Traficomille yli sata, joista edellä mainittu tapaus on kuitenkin ylivoimainen yksittäinen ennätys.

Myös IS:n tiedossa on tapauksia, joissa romutuspalkkioautoja on käytetty tai pyritty käyttämään uuden auton kaupassa kerralla kaksinumeroinen määrä.

Traficomilta eilen tulleen tiedotteen mukaan romutuspalkkioasiassa aiotaan toimia nykypykälien mukaan uuden korjauslain voimaantuloon asti, eli uuden vähäpäästöisen auton hankintaan voi edelleen hyödyntää useampia romutuspalkkioita. Jo noin sata kansalaista on tähän mennessä tehnyt niin.

Artikkelia korjattu 19.1. kello 12.12: hakemuksesta kertoi ensin Talouselämä, ei Tekniikka&Talous.

Tällaiset ovat romutuspalkkion ehdot

  • Romutettavat autot on romutettava virallisessa vastaanottopisteessä, josta romuauton omistaja saa itselleen arvosetelinä toimivan romutustodistuksen.

  • Romutettavan auton on oltava henkilöauto ja vähintään 10 vuotta vanha. Rajan täyttyminen tarkistetaan käyttöönottopäivästä. Henkilöautostatuksen lisäksi muita ehtoja ei ole, eli setelin arvoisiksi romutettaviksi kelpaavat myös museoautot sekä kaikki historialliset ajoneuvot ikään katsomatta.

  • Romutettavan auton on pitänyt olla saman yksityisen omistajan tai haltijan nimissä viimeiset 12 kuukautta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tämän vuoden puolella romutettavaksi hankitut autot voi romurahan toivossa romuttaa vasta vuoden 2021 joulukuussa.

  • Romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vähintään yhden päivän romutusvuotta edeltäneen vuoden aikana ja sen on oltava romutushetkellä liikennekäytössä. Katsastuksen ei kuitenkaan tarvitse olla voimassa eikä romutettavan auton tarvitse olla tieliikennekelpoinen.

  • Uuden auton on on oltava niin ikään henkilöauto ja se pitää tilata 1.12.2020–31.12.2021 välillä ja ensirekisteröidä viimeistään 31.3.2022 mennessä.

  • Romutuspalkkion arvo vaihtelee hankittavan auton päästötyypin mukaan. Suurimman, eli 2 000 euron romutuspalkkion per romutettu auto, saa kaasu- ja täyssähköautojen hankintaan sekä hybridiautoihin, joiden CO2-päästöt jäävät lukeman 95 g/km alle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?