Hallitus paljastaa nyt suunnitelmansa autoilun massiivisista päästö­vähennyksistä – tällainen on aikataulu - Autot - Ilta-Sanomat

Hallitus paljastaa nyt suunnitelmansa autoilun massiivisista päästö­vähennyksistä – tällainen on aikataulu

Niin sanottu Fossiilittoman liikenteen tiekartta eli suunnitelma autoilun valtavista päästövähennyksistä on tarkoitus julkistaa mahdollisesti jo huomenna. Pian nähtäville tulevien dokumenttien sisällöstäkin on jo hieman tietoa.

–Haluan kiittää hallitusta hyvästä yhteistyöstä. Tämä osoittaa, että hallitus ottaa ilmastotyön vakavasti, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) toteaa pian julkistettavasta Fossiilittoman liikenteen suunnitelmasta. Varsinaiset konkreettiset toimenpiteet paljastuvat kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun tiekartan dokumentit liitteineen tulevat lähipäivinä julkiseksi.­

14.1. 14:02

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä on linjannut eilen keskiviikkona, että suunnitelma fossiilittomaan liikenteeseen siirtymisestä voidaan lähettää lausuntokierrokselle.

Käytännössä lausuntokierros tarkoittaa sitä, että hallituksen kaavailemat konkreettiset liikenteeseen liittyvät toimenpiteet – joiden avulla Suomen liikenteen päästöt aiotaan puolittaa jo vuoteen 2030 mennessä – tulevat lähipäivinä julkiseksi ja sitä myöten myös julkisesti kommentoitavaksi.

Suunnitelman tarkemmasta poliittisesti hyväksytystä sisällöstä ollaan valtioneuvostossa vielä vähäsanaisia, mutta se on kuitenkin jo selvää, että ”kohti fossiilitonta liikennettä” aiotaan edetä vaiheittain.

Myös se on varmaa, että suunnitelman toimet koskevat nimenomaan tieliikennettä, jonka osuus liikenteen päästöistä on yli 90 prosenttia.

IS:n saaman tiedon mukaan suunnitelman sisältämistä ”ensimmäisistä tuista ja kannustimista” päätettäisiin jo tänä keväänä, eli vain joitakin viikkoja tai kuukausia sen jälkeen kun lausuntokierros on saatu päätökseen.

Hallituksen käyttämästä sanamuodosta huolimatta mukana tosin tuskin lienee pelkkiä ”tukia ja kannusteita”, sillä jo moneen otteeseen suorastaan valtavaksi kuvailtu Suomen liikenteen päästövähennyshanke edellyttää lukuisten taustadokumenttien mukaan myös rajoittavia raippatoimia kuten esimerkiksi saastuttavaksi laskettavan autoilun suhteellista hinnannousua.

Kevään ensimmäisen päästövähennyksiin tähtäävän päätöskokonaisuuden jälkeen Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa aiotaankin vielä ”arvioida uudelleen syksyllä 2021”, mikä siis tarkoittaa käytännössä toisen vaiheen jatkotoimista päättämistä.

Hallituksen näkemyksen mukaan Suomen tulee nykyisen EU-lainsäädännön mukaan vähentää päästöjään päästökaupan ulkopuolella 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005.

Lisäksi EU:n kiristettyä 2030-tavoitettaan myös Suomen maakohtainen tavoite vielä kiristynee, IS:n saamassa tiedotemateriaalissa arvioidaan.

Kaikkiaan liikenteen päästöt kattavat laskennallisesti meillä noin 40 prosenttia päästökaupan ulkopuolisista niin sanotuista taakanjakosektorin päästöistä ja noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Pian julki tuleva suunnitelma on hallituksen mukaan ”laadittu fossiilittoman liikenteen työryhmän suositusten sekä vaikutusarviointien pohjalta”.

Suunnitelma eli ”tiekartta” on jo valmiiksi kiistanalainen

Liikenne- ja viestintäministeriön vetämä työryhmä valmisteli Suomen tiekarttaa kohti fossiilitonta liikennettä vuoden 2019 lopulta alkaen. Työryhmän loppuraportti julkaistiin 27.10.2020, minkä jälkeen raportti vietiin hallituksen käsittelyyn.

Työryhmän loppuraportti ei kuitenkaan ollut yksimielinen, vaan useampi työhön osallistunut taho jätti loppuraporttiin tai sen perusteella tehtyihin vaikutusarvioihin eriävän tai täydentävän mielipiteensä. Esimerkiksi Autoliitto totesi, ettei se voi sitoutua raportin esittämiin suosituksiin eikä johtopäätöksiin, jotka uhkaavat nostaa nykymuotoisen yksityisautoilun kuluja merkittävästi.

Pian julki tuleva versio Fossiilittoman liikenteen tiekartasta on siis pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen poliittisesti hyväksytty käsitys siitä, millä keinoin Suomen tie- ja muu liikenne muutetaan varsin pikaisella aikataululla ensin vähähiiliseksi ja sitten kokonaan fossiilittomaksi.

Käytännössä suunnitelma eskaloituu aikanaan lakikokonaisuuksiksi, joilla ohjataan muun muassa erilaisia veroja ja maksuja sekä valtion varojen käyttöä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?