Tiedätkö, minkä oleellisen toimen­piteen auton­renkaat vaativat kovalla pakkasella? - Autot - Ilta-Sanomat

Tiedätkö, minkä oleellisen toimen­piteen auton­renkaat vaativat kovalla pakkasella?

Lumisateiden jälkeiset pakkaspäivät asettavat uusia vaatimuksia pukeutumisen lisäksi myös autojen renkaille.

Lain mukaan talvirenkaassa on oltava vähintään M+S–merkintä. Erityisesti pohjoismaisissa olosuhteissa renkaassa olisi hyvä olla lisäksi ns. lumihiutalemerkintä.­

14.1. 6:45

Renkaiden ilmanpaineiden tarkistaminen on tavallista tärkeämpää pakkaspäivinä, sillä kylmä sää laskee paineita.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara kertoi IS:lle neljä vuotta sitten esimerkin pakkasen vaikutuksesta.

– Kun 20-asteisesta tallista ajetaan ulos kymmeneen pakkasasteeseen, laskee ilmanpaine renkaissa 0,3 yksikköä.

Esimerkki on edelleen pätevä. Elovaara suositteleekin pakkasen aikaan 0,2-0,3 baarin ylipainetta.

Samoilla pakkaslinjoilla on autoliike Kamuxin automyyjä Matias Hautala.

– Painetta kannattaa olla noin 0,2 baaria valmistajan ohjearvoa enemmän. Väärillä rengaspaineilla ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää ajovakautta. Lisäksi väärät rengaspaineet voivat aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista.

Paineiden lisäksi renkaiden laatu korostuu pakkasella. Esimerkiksi Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnattuja kitkarenkaita ei ole suunniteltu Suomen ankaraan talvisäähän. Keski-Euroopan nastattomat talvirenkaat painottavat pitoa märällä alustalla, mutta niiden jääpito on kokemusten mukaan puutteellinen.

– EU-kitkarenkaita ei ole suunniteltu koville pakkasille. Niiden kulutuspinta kovenee ja ajo-ominaisuudet heikkenevät lämpötilan pudotessa liian alas, Hautala sanoo tiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?