Uusi selvitys nostaa esiin pysäköinnin hankaloittamisen kotona ja määränpäässä – ”todennäköisyys käyttää henkilöautoa erittäin pieni” - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi selvitys nostaa esiin pysäköinnin hankaloittamisen kotona ja määränpäässä – ”todennäköisyys käyttää henkilöautoa erittäin pieni”

Traficomin julkaisemassa uudessa selvityksessä kuvaillaan muun muassa sitä, miten pysäköinnin vaikeuttamisella ja hinnannostoilla voidaan edistää liikenteen ilmastotoimia.

Kun pysäköinti on hankalaa ja kallista, vähenee myös autoilun houkuttelevuus suhteessa kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen. Juuri nyt pysäköintiä hankaloittaa monin paikoin myös runsas lumi, mutta tavanomaisessa tilanteessa rajoituskeinona voi olla esimerkiksi kipurajan ylittävä hinnoittelu.­

13.1. 11:25

”Norjalaisen tutkimuksen mukaan ilmaisen pysäköinnin rajoittaminen työpaikalla on tehokas keino pienentää henkilöauton käyttöä työmatkoilla. Henkilöauton käyttö on huomattavasti alhaisempaa, jos työntekijät maksavat kertamaksun (päivä/tunti) verrattuna kuukausimaksuun.”

Sanatarkasti näin kuvaillaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin syyskuussa 2020 valmistuneessa Kestävän liikkumisen toimien kulkutapavaikutukset -nimisessä selvityksessä, jonka tavoitteena on ollut koostaa päättäjien käyttöön niin sanottua vaikutustietoa kävelyn ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen käytön edistämiseen.

”Rajoitettu pysäköintimahdollisuus kotona vaikuttaa myös henkilöauton käyttöön. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa vähenee, kun kävelymatka pysäköintipaikalle kasvaa, etenkin tiheästi asutuilla alueilla. Todennäköisyys käyttää henkilöautoa on erittäin pieni, jos pysäköinti on rajoitettu sekä kotona että määränpäässä”, selvityksessä mainitaan.

Yksi keskeinen keino näiden niin sanottujen kestävien liikennemuotojen edistämiseen on selvityksen mukaan autoilun rajoittaminen muun muassa autojen pysäköintiin liittyvin keinoin.

”Todennäköisyys käyttää henkilöautoa työmatkoilla on nelinkertainen, jos työpaikalla on ilmainen ja rajaton pysäköintimahdollisuus ja kaksinkertainen, jos työntekijä maksaa työpaikkapysäköinnistä kuukausittain eikä päivittäin”, selvitys jatkaa vielä samaisen norjalaisen pysäköintitutkimuksen keskeisiä havaintoja siteeraten.

Pysäköinnin osalta Traficomin selvitysdokumentti toteaa vielä, että Tukholmassa 10 prosentin korotus keskustan pysäköintimaksuissa vähensi pysäköintejä 3–6 prosenttia ja ohjasti esimerkiksi työmatkalaiset pysäköimään autonsa kauemmas keskustoista.

Dokumentin mukaan Traficom on valinnut käyttöönsä mainitut ruotsalais- ja norjalaistutkimukset nimenomaan siksi, että niiden ”tulokset lienevät suhteellisen käyttökelpoisia Suomessa”.

Selvityksen pysköintiä koskeva johtoajatus siis on, että yksityisautojen kalliimpi, hankalampi ja jopa kokonaan estetty pysäköinti edistäisi autoa ympäristöystävällisemmiksi laskettujen kulkumuotojen käyttöä suhteessa autoiluun.

Hinnankorotuksien osalta pysäköinti voi kuitenkin selvityksen mukaan helpottuakin, siis ainakin sille osalle autoilijoita joilla on kykyä ja halua maksaa muun kansanosan kipurajan yli korotettuja pysäköintimaksuja – eli nauttia nykyistä tyhjemmistä kadunvarsista ja muista pysäköintitiloista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?