Tällaisten dieselautojen verot ovat räjähtäneet Ruotsissa lyhyessä ajassa moninkertaisiksi - Autot - Ilta-Sanomat

Tällaisten dieselautojen verot ovat räjähtäneet Ruotsissa lyhyessä ajassa moninkertaisiksi

Esimerkiksi dieselmoottorisen pikkupakun verotus on saattanut verraten lyhyessä ajassa nousta karkeasti reilusta sadasta eurosta lähemmäs tuhanteen euroon vuodessa.

Dieselautojen koventuneista maksuista on ryhdytty puhumaan Ruotsissa jo yleisesti rangaistusveroina (straffskatt). Kuva Tukholmaa sivuavalta E4-valtatieltä.

8.1. 7:00

Ruotsin nykyisessä, vuodesta 2018 saakka voimassa olleessa auton käyttöverotusjärjestelmässä korkeapäästöisiksi määriteltyjen autojen verotusta kiristetään vuosi vuodelta ja laskennallisesti erittäin vähäpäästöisille autoille on annettu ja annetaan yhä jopa noin 7 000 euroon asti yltäviä ”bonuksia” eli käytännössä hinnanalennuksia.

Kyseisen bonus-malus -nimellä kutsutun järjestelmän pahimpia kärsijöitä ovat olleet erityisesti dieselmoottoriset autot, joiden vuotuiset verot ovat muutamassa vuodessa moninkertaistuneet.

Vaikka Ruotsissa ei ole Suomen kaltaista auton hankintahintaan sisällytettyä autoveroa, on maassa käytössä siis meikäläistä ajoneuvoveroa jokseenkin vastaava kuukausittainen käyttövero.

Paikallisia automaahantuojia edustavan Bil Swedenin kokoamien taulukoiden mukaan mm. sähköautoja suosiva bonus-malus -käytäntö on nostanut erityisesti lätta lastbilar -kategoriaan kuuluvien pienemmän pään hyötyajoneuvoista maksettavia veroja huimasti.

IS:n näkemissä vertailulaskelmissa vuotuiset käyttöverot ovat nousseet joidenkin tällaisten automallien osalta muutamassa vuodessa hurjimmillaan jopa kuusin-seitsenkertaisiksi.

Esimerkkinä Bil Sweden on laskenut muun muassa lava-auto Nissan Navaran vuosiverot, jotka nousevat Tekna-varustellun automaattivaihteisen esimerkkimallin osalta huhtikuusta 2021 alkaen jo reilusti yli 2 000 euroon vuodessa. Mikäli vertailuksi ottaa käytännössä aivan samanlaisen Navaran vastaavat käyttöverot kesäkuulta 2018, on käyttöverojen suhteellinen nousu lähes nelinkertainen.

Vieläkin kovempaa kohtelua ovat kokeneet jotkin yrityskäytössä näppärät pikkupakut kuten esimerkiksi Citroën Berlingo HDi100 (veronkorotus 715%, vuosivero huhtikuusta alkaen yli 900 euroa) sekä Dacia Dokker Van 1.5 Blue dCi/95 (veronkorotus 679%, vuosivero jatkossa yli 700 euroa).

Kaikkiaan käyttöverojen kiristykset ovat olleet Ruotsissa niin kovia, että monien muutoksessa rajusti kärsineiden dieselmallien menekki on ollut Bil Swedenin ylläpitämissä myyntitilastoissa jopa suoranaisessa vapaapudotuksessa.

Ruotsalaiset mediat puhuvatkin bonus-malus -järjestelmän kiristävästä puolesta jo yleisesti ei ympäristö- vaan rangaistusverona, mikä ei näin kovien prosenttien valossa ole enää lainkaan yllättävää.

Kuin kaupan päälle myös dieselpolttoaineen hinta on Ruotsissa selvässä nousussa.

Tässä taustalla on ennen muuta pääministeri Stefan Lövenin (sd) hallituksen tuore linjaus, jonka mukaan dieselin kulutusta Ruotsissa vähennetään vuoteen 2030 mennessä peräti 66 prosentilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?