Autoilijoille tarjolla taas lisää kuluja – Suomen autokannan valtavan kallis liittäminen 5G-verkkoon saatetaan maksattaa kaikilla tienkäyttäjillä - Autot - Ilta-Sanomat

Autoilijoille tarjolla taas lisää kuluja – Suomen autokannan valtavan kallis liittäminen 5G-verkkoon saatetaan maksattaa kaikilla tienkäyttäjillä

Suomen kaavailtu kansainvälinen eturintama-asema liikenteen automatisaatiossa uhkaa rokottaa myös aivan tavallisen tienkäyttäjän kukkaroa, paljastaa Traficomin julkaisema asiakirja.

Tieliikenteen uudet palvelutarpeet kohdistuvat suuressa mittakaavassa erityisesti automaattiajoneuvojen odotettuun yleistymiseen. Kapasiteetin puolesta 4G-verkko riittää selvityksen mukaan useimpiin lähitulevaisuuden käyttötapauksiin, mutta yksittäiset automaattiajamisen tilanteet edellyttävät kalliita 5G-investointeja.­

5.1. 14:42

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaaman tuoreen selvityksen mukaan liikenteen automaatio ja liikenteen uudet reaaliaikaiset digipalvelut asettavat liikenneväylien matkaviestinverkkojen tarjoamalle kapasiteetille, nopeudelle, viiveelle sekä toimintavarmuudelle huomattavan kovia ja osin myös aivan uusia vaatimuksia.

Koska myös kyseisten liikenteeseen liittyvien digi-investointien rahallinen mittaluokka on huomattavan suuri, on mahdollista, että varat tulevaisuuden massiivisiin digi-investointeihin jouduttaisiin keräämään esimerkiksi tiemaksuilla.

Traficomin aiheesta joulukuun lopussa lähettämä mediatiedote ei kuitenkaan jostain syystä mainitse asiaa millään tavoin, vaan puhuu ainoastaan epämääräisesti ”lisätoimenpiteistä”.

Kyseisen ”Viestintäverkkojen kustannusselvitys” -nimisen dokumentin mukaan supernopeita luotettavia yhteyksiä tultaisiin joka tapauksessa tarvitsemaan esimerkiksi liikenteen automatisaatioon liittyvien video- ja kartta-aineistojen tiedonsiirtoon sekä matkustajien reaaliaikaisiin videoneuvotteluihin sekä viihdepalveluihin.

Selvityksessä jokaiselle ajoneuvolle taataan joko jatkuva 30 Mbit/s tai 100 Mbit/s tiedonsiirtoyhteys, joista kumpikin edellyttää rahallisesti ”hyvin merkittäviksi” luonnehdittuja investointeja:

”Jotta skenaarioiden mukaiset tiedonsiirtoyhteydet toteutuisivat markkinaehtoisesti, edellyttäisi se, että käyttäjät olisivat valmiita maksamaan niistä joko osana matkapuhelimien mobiililiittymiä, ajoneuvojen tiedonsiirtotarpeita varten syntyisi erillisiä mobiililiittymiä tai kustannuksia olisi mahdollista kerätä epäsuorasti esim. tienkäyttömaksun kautta”, selvitys toteaa ja jatkaa:

”Mikäli markkinoilta puuttuu riittävä kysyntä ja maksuhalukkuus kalliimmille tietoliikenneyhteyksille, mutta poliittisella ohjauksella halutaan varmistaa suurikapasiteettisen verkon rakentuminen liikenteen tarpeisiin, edellyttää se jonkinlaista subventointia joko operaattoreille tai tienkäyttäjille”.

Termi subventointi tarkoittaa rahansiirtoa, jonka tarkoituksena on laskea hyödykkeen hintaa, tukea yrityksen toimintaa tai kannustaa muutoin liian vähäistä taloudellista toimintaa.

Selvityksen mukaan, ”ellei tienkäyttäjien keskimääräinen palvelutarve kasva merkittävästi ja elleivät käyttäjät ole valmiita maksamaan tarvittavia investointeja esimerkiksi korkeampana kuukausimaksuna, Suomen valtateiden tiedonsiirtokapasiteetti ei tule nousemaan 5G-teknologian teknisen potentiaalin suhteessa”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?