Bensaa ja dieseliä uhkaa jopa 34–40 sentin hinnannousu – Autoliitto: ”Järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti” - Autot - Ilta-Sanomat

Bensaa ja dieseliä uhkaa jopa 34–40 sentin hinnannousu – Autoliitto: ”Järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti”

Suomen liikenteen päästövähennyssuunnitelmat pitävät yhä sisällään järjestelmän, jossa polttoaineiden hiilisisällöille asetetaan kiintiö.

Autoliiton eriävään mielipiteeseen on kaksi keskeistä syytä, eli muutoksen vaikutukset kansantalouteen sekä kokonaistilanteen epäselvyys. Esimerkkinä tästä valtiovarainministeriö selvittää yhä tieveroa, vaikka fossiilittoman liikenteen työryhmässä tievero siirrettiin jo pois ajankohtaisten muutosten listalta.

18.12.2020 10:42

Niin sanotun fossiilittoman liikenteen suunnitelman materiaaleissa esitetään, että tehokkain tapa päästä Suomen liikenteen päästövähennystavoitteeseen olisi polttoaineiden myyntilupajärjestelmä.

Fossiilittoman liikenteen työryhmässä mukana ollut Autoliitto on kauhuissaan myyntilupasuunnitelmista ja siitä, ettei työryhmän esittämistä toimenpiteistä ole tehty kansantaloudellisia vaikutusarvioita.

Järjestön äänenkannattaja Moottori-lehti on haastatellut juuri ilmestyneessä joulunumerossaan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä, jonka mukaan myyntilupajärjestelmästä uhkaa muodostua hinnankorotusautomaatti.

– Työryhmän ehdottama myyntilupajärjestelmä on progressiivinen polttoainevero, ja sen on arvioitu nostavan polttoaineen hintaa 34–40 senttiä litralta. Siitä voi myös muodostua holtiton hinnankorotusautomaatti.

– Järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti ja mahdollistaisi perälautajärjestelmänä kaikkien valtion tuloihin mahdollisesti vähentävästi vaikuttavien kannustimien käyttämättä jättämiseen esimerkiksi heikentyneen valtiontalouden perusteella. Myös niiden kannustimien, joita tämä työryhmä esittää, työryhmässä mukana ollut ja sen loppuraporttiin Autoliiton eriävän mielipiteen jättänyt Nieminen sanoo.

– Näin ollen hinnannousu voi olla huomattavasti korkeampikin eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan. Myyntilupajärjestelmä mahdollistaa myös sen, ettei kenenkään tarvitse kantaa poliittista vastuuta.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen on alkuperäisen aikataulun mukaan tarkoitus tehdä fossiilittoman liikenteen suunnitelmasta periaatepäätös vielä tämän vuoden puolella.

Varsinaiset liikenteen päästöperustaiset veromuutokset tulevat käsittelyyn ensi vuoden keväällä, kun asiaa pohtiva valtiovarainministeriön työryhmä julkistaa vielä toistaiseksi työn alla olevan loppuraporttinsa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?