Tuottavatko Suomen teillä liikkuvat tuhannet etanoli- ja kaasuautot yhtä paljon riitoja kuin sähköautot? IS selvitti - Autot - Ilta-Sanomat

Tuottavatko Suomen teillä liikkuvat tuhannet etanoli- ja kaasuautot yhtä paljon riitoja kuin sähköautot? IS selvitti

Viime vuosina kuluttajariitalautakuntaa ovat työllistäneet jo jonkin verran perinteisten polttomoottoriautojen rinnalla myös erilaiset ladattavat sähkö- ja hybridiautot.

Jos ja kun kaasu- ja etanoliautoja riitoja päätyy vielä lautakuntaan saakka ratkaistavaksi, ratkaistaan ne siinä missä bensiini-, diesel- ja sähköautoriidatkin eli yleisen kuluttajansuojalain periaatteiden mukaan.

12.12.2020 7:09

Niissä valitusten kestoaiheita ovat olleet erityisesti latauksen kestoon ja auton toimintasäteeseen liittyvät asiat.

Mutta miten on liikenteen muiden uusien käyttövoimien laita, eli päätyvätkö myös kaasu- ja etanoliautot riitojen kohteiksi?

Kysyimme asiaa kuluttajariitalautakunnasta, joka ratkaisi viime vuonna yhteensä 824 autoja koskevaa kuluttajariitaa.

Pienoisena yllätyksenä lautakunnan päätöksistä ei kuitenkaan löytynyt ainoatakaan kaasu- tai etanoliautoa koskevaa tuoretta ratkaisua.

Tätä voi pitää hieman yllättävänä, sillä kaasulla ja etanolilla kulkevia henkilöautoja oli Traficomin tilaston samaan aikaan liikenteessä lähes 9 000 kappaletta.

– Hämmästyin itsekin, kun asia otettiin puheeksi ja todettiin ettei lautakunnassa niitä koskevia asioita ole käsitelty, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Puheenjohtaja haluaa kuitenkin muistuttaa, etteivät kaikki kuluttajan ja myyjäliikkeen väliset kiistat tule lautakunnan käsittelyyn, sillä asiat voidaan aina myös sopia osapuolten kesken.

– Voi tosin olla, että kyseinen autokanta on vielä niin nuorta, eli että jos ongelmia on ollut, niin ne ovat menneet takuuseen, Ståhlberg pohtii.

Ståhlberg arvelee syyksi lisäksi sitä, ettei etanoli- ja kaasuautoissa ole vastaavaa kuluttajan arkielämään uutena iskevää toimintasädeongelmaa kuin sähköautoissa.

Etanolin ja kaasun käyttäminen on myös tankkauksineen kaikkineen hyvin samankaltaista kuin bensiinin ja dieselin, eikä esimerkiksi lataamisen vaatimaan aikaan tarvitse siten ostotilanteessa varautua.

– Yksi selitys etanoli- ja kaasuautojen puuttumiseen lautakunnan asialistalta voi myös olla se, että kyseiset autot ovatkin monissa tapauksissa kaupunkien ja yritysten omistuksessa eivätkä ne ole siksi tulleet kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, vaikka ongelmia olisikin, Ståhlberg toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?