Uskalin kyydissä: Maailman pelottavin suihkumoottori­mopo pitää hirveää meteliä - Autot - Ilta-Sanomat

Uskalin kyydissä: Maailman pelottavin suihkumoottori­mopo pitää hirveää meteliä

Mäntsäläläinen keksijä ja rakentaja Arto Hovi, 39, rakensi mopon, jossa jalkojen välissä pauhuu suihkumoottori. Istuisitko sinä sellaisen kyytiin?

10.12.2020 12:26

Yllä näkyvällä Uskalin kyydissä -sarjan videolla Janne Uskali pääsee uransa pelottavimman laitteen kyytiin. JET A-1 on valtavaa pauhua päästävä suihkumoottorimopo.

– Aloittaessani projektia keväällä 2017, ensimmäinen tavoitteeni oli vain rakentaa toimiva suihkumoottori. Silloin ei ollut ideaa jatkosta. Periaatteenani on aina ollut se, että laite on kyettävä rakentamaan itse, JET A-1:n rakentaja Arto Hovi kertoo.

– Alkuperäinen idea turbiinimopon rakentamiseen tuli selaillessani YouTubea. Vastaan tuli maailman ainoa sarjavalmisteinen suihkuturbiinimoottoripyörä Y2K. Tästä sain idean kokeilla rakentaa sellaisen itse.

ISTV esittää Uskalin kyydissä -sarjan jaksoista lyhyet versiot. Pitkät versiot ovat nähtävillä Riding with Uskalin YouTube-kanavalla.­

Kokeiluiden ja monien kehitysvaiheiden jälkeen Hovi sai erikoisen vempaimensa valmiiksi.

– Huippunopeutta en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta laite kiihtyy voimakkaasti. Meteliä laite tuottaa varsin kiitettävästi, eli ilman korvatulppia kuljettaja ei säästy kuulovauriolta, Hovi kertoo.

Videon kuvaus ja editointi: Mungo Films. Seuraa Uskalin kyydissä -sarjaa Instagramissa ja Facebookissa.

JET A-1

  • Moottori: Omavalmisteinen suihkumoottori, jossa osia Holset hx55 -ahtimesta.

  • Voimanotto: Turbiiniakseli jostakin isosta junan ahtimesta. Kotelo on omavalmiste rst.

  • Vääntö: Saman verran kuin 2,5-litraisessa Hiace dieselissä.

  • Runko: Omavalmiste.

  • Äänenvaimentaja: Ei ole.

  • Lokasuojat: Modattu Honda Monkeyn lokareista.

  • Satula: Tilattu Kiinasta ja modattu runkoon sopivaksi.

  • Tankki: Uustuotanto-osa 70-luvun Suzuki GS:stä.

  • Maalaus: Homemade, runko maalattu mustalla työkonemaalilla.

  • Etuvanne: 12”x2.75" alumiinivanne.

  • Eturengas: 110/70-12.

  • Takavanne: 10"x 4.0" alumiinivanne.

  • Takarengas: 120/70-10.

  • Etulyhty: Kromattu GPS-mittarilla.

  • Paino: Noin 95 kg.

  • Rekisteröinti: Ei varmasti saa.

  • Muuta: Koko projekti on toteutettu yksinomaan itse omassa autotallissa. Yhtään osaa ei ole teetetty eikä maalautettu missään muualla.

  • Rakentaja ja omistaja: Arto Hovi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?