Nainen osti kalliin hybridiauton 55 km:n työmatkaansa varten, mutta ei saanutkaan ladata työpaikkansa sähkötolpasta – vaati myyjäliikkeeltä mojovaa palautusta - Autot - Ilta-Sanomat

Arvokkaan sähköauton ostanut nainen ei voinutkaan ladata työpaikkansa tolpasta – vaati myyjäliikkeeltä mojovaa palautusta

Autonostaja oli valmistautunut sähköautoiluun hyvin, mutta lopulta hybridiauton hankinta osoittautui pettymykseksi.

Sähköautoiluun siirtyminen voi sisältää yllätyksiä. Näin kävi Volvon hankkineelle naiselle.­

9.12.2020 6:32

Syynä oli akkujen latausmahdollisuuden kariutuminen työpaikan sähkötolpasta, eikä apua ollut kuluttajariitalautakunnalle tehdystä valituksestakaan, jolla auton ostanut vaati 6 200 euron palautusta.

Auton hankintaan nainen perehtyi perusteellisesti. Hänen työpaikallaan on moottorin lämmitystä varten sähkötolpat. Nainen otti etukäteen selvää latausmahdollisuudesta työpaikalla. Hän tiedusteli asiaa myös automyyjältä.

– Tokihan sinä siihen luvat saat, sitä vartenhan ne tolpat siellä on, että niistä saa virtaa, myyjä vastasi ja neuvoi kertomaan taloyhtiön edustajalle, että lataukseen riittää vain 8 ampeerin virta maksimissaan.

Nainen kysyi työpaikkansa kiinteistöyhtiöltä asiaa, mutta ei saanut selvää vastausta.

 Kuluttajan tyytyväisyyttä ratkaisuunsa lisäsi myyjän huomautus.

Automyyjä toisti uudelleen naiselle, että sähkötolpasta voisi hybridiauton ladata. Myyjän viesti oli niin selkeä ja painokas, että nainen päätyi ostamaan myyjältä Volvo V60 T8 -mallisen hybridihenkilöauton ja maksoi siitä 62 800 euroa. Kaupat tehtiin runsas vuosi sitten.

Kuluttajan tyytyväisyyttä ratkaisuunsa lisäsi myyjän huomautus, että hän myy nykyään lähes pelkästään hybridejä.

Nainen jäi kaupanteon jälkeen kesälomalle, mutta palattuaan töihin selvisi, että sähkötolpat eivät olleetkaan lämmityskauden ulkopuolella käytössä.

Hänen ajomatkansa työpaikalle oli 55 kilometriä, mutta sähköllä hän pystyy ajamaan vain 45 kilometriä. Samat 55 kilometriä piti ajaa vielä päivän päätteeksi kotiin.

Lataussähkön saannilla oli kuluttajalle iso merkitys, koska muutoin ajokustannuksia lisäävän bensiinin kulutus kasvaa.

Kuluttajalle jäi käsitys, että kiinteistö- ja taloyhtiöt eivät pääsääntöisesti anna lupia sähköautojen lataamiseen pysäköintipaikkojen sähkötolpista. Lataaminen edellyttäisi muutostöitä tai varsinaisen latauspisteen asentamista.

Kuluttajan mielestä automyyjä antoi virheellisen tiedon kertoessaan että autoa voi ilman muuta ladata pysäköintipaikan sähkötolpista.

Kuluttajan vaatima 6 200 euron hinnanalennus perustui lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen sekä oletettavaan auton pitämisaikaan.

 Asiakkaalle oli annettu aikaa kaupan päättämiselle.

Myyjä kiisti ostajan vaatimuksen, minkä jälkeen kuluttajariitalautakunta sai töitä.

Myyjäliike totesi myyjän käyttäneen hyvää kauppatapaa eikä kuluttajaa painostettu kaupantekoon. Asiakkaalle oli annettu aikaa kaupan päättämiselle, jotta hän saa selvitettyä latausmahdollisuutta työpaikan tolpasta.

Myyjä oli vain kertonut auton soveltuvuudesta lataamiseen lämmitystolpasta, mutta ei myöntänyt lupaa lataamiseen kuluttajan työpaikalla.

Myyjäliikkeen mukaan autossa ei ollut virhettä, vaan kyse oli asiakkaan työpaikan latausluvasta. Kuluttajariitalautakunta piti ratkaisussaan asianmukaisena, että myyjäliike kertoi kuluttajalle hybridiauton lataamiseen liittyvistä riskeistä.

Yksimielinen lautakunta totesi, ettei myyjäliike antanut kuluttajalle virheellistä tietoa eikä suosittanut hyvityksen maksamista kuluttajalle. Ratkaisu tehtiin marraskuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?