Miltä näyttää dieselautojen tilanne Suomessa? Autoalan asiantuntijat kertovat, mihin diesel lähi­tulevaisuudessa soveltuu

Päästölaitteistojensa osalta yhä vain monimutkaisimmille dieselmoottoreille on jatkossakin paikkansa.

Suomen verotuksella ja olosuhteilla on luonnollisesti suora merkitys dieseleiden suosioon Suomessa. Autonvalmistajien kannalta ratkaisevaa ovat kuitenkin WLTP-päästönormit, joissa erittäin alhaisiin hiilidioksidipäästöihin pääsee myös ladattavalla bensiinihybridillä.

6.12.2020 11:10

Dieselautojen ympärillä on käyty kuumaa keskustelua jo vuosia. Sen perusteella voisi jopa luulla, ettei dieselmoottoreita käytetä tulevaisuudessa enää juuri mihinkään.

Hyvä kysymys siis kuuluu, miltä näyttää dieselmoottorin lähitulevaisuus Suomessa?

Tähän kysymykseen Diagno Oy:n dieselasiantuntija Björn Boström, Metropolia AMK:n ajoneuvo- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen, Neste Oyj:n asiantuntijaryhmä, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Suomen autoteknillinen liitto SATL ry:n työryhmät vastaavat yhdessä seuraavasti:

”Uusien dieselautojen osalta pitää lähteä siitä, että henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen valmistajien tulee alittaa asetetut hiilidioksidipäästörajat.

Otto- eli bensiinimoottoria korkeamman hyötysuhteensa vuoksi dieselmoottori tarjoaa edelleen keinon alentaa ajoneuvokannan hiilidioksidipäästöjä.

Haitallisten lähipäästöjen tiukentuneet päästörajavaatimukset ovat kuitenkin johtaneet uusissa dieseleissä aiempaa selvästi monimutkaisempiin, mutta tehokkaampiin pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmiin.

Tämä monimutkaisuus on jo nostanut dieseltekniikan hintaa ja esimerkiksi kaikkein pienimmissä sekä edullisimmissa henkilöautoluokissa dieselmallien tarjonta onkin tämän vuoksi jo vähentynyt.

Diesel on kuitenkin edelleen erinomainen tekniikka sovelluksissa, joissa ajoneuvolta vaaditaan suurta energiatiheyttä sekä kykyä täydentää energiavarasto nopeasti.

Esimerkiksi suuremmat henkilöautot, pitkän matkan liikenne, raskaat tavarakuljetukset sekä peltotyö- ja metsäkoneet ovat tällaisia ajoneuvoja.

Henkilöautoissa markkinaperusteinen dieselien suosio vähenee tulevaisuudessa, mutta hyötyajoneuvoissa vaihtoehtoja dieselille ei ainakaan lyhyellä aikavälillä juuri ole.”

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä dieselautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Käytettyjen dieseleiden suuret tuontiluvut pitävät kantaa yllä

Dieselautot kasvattivat suosiotaan Suomessa vielä reilut kymmenen vuotta sitten, koska niiden hinta oli hiilidioksidipäästöihin sidotun verotuksen ansiosta tullut lähemmäksi bensiinikäyttöisiä autoja, ja myös polttoaine oli bensiiniä halvempaa.

Suurimmillaan dieselautojen markkinaosuus oli lähes 50 prosenttia vuonna 2008. Sen jälkeen dieselien suosio on kuitenkin kääntynyt selvään laskuun ja vuoden 2019 alkupuolella dieseleiden markkinaosuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli enää 16 prosenttia.

Dieselautojen osuus Suomen autokannasta ei ole kuitenkaan tällä hetkellä laskemassa , sillä käytettyjen autojen tuonti on kasvanut nopeasti viime vuosina, ja käytettynä maahantuoduista autoista iso osa on dieselkäyttöisiä.

Paljon ajavalle dieselmoottori on pitkään ollut Suomessa taloudellisin vaihtoehto, sillä vaikka dieselistä joutuu maksamaan käyttövoimaveron ja polttoaineen hintaetu on kaventunut, on dieselin kulutus selvästi bensiinimoottoria pienempi.

Lähde: Motiva

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?