Seatin kevythybridi­farmari tarjoaa käytännöllistä tilaa ja tyyliä – pohdintaa aiheuttaa 3 000 lisäeurolla löytyvä vaihtoehto - Autot - Ilta-Sanomat

Seatin kevythybridi­farmari tarjoaa käytännöllistä tilaa ja tyyliä – pohdintaa aiheuttaa 3 000 lisäeurolla löytyvä vaihtoehto

Suuri tavaratila. Se on Sportstourerin ihan arvattavastikin suurin valtti verrattuna IS:n aiemmin koeajamaan hatchback-malliin.

Vaikka Leon Sportstourer on venähtänyt pituutta yhdeksän senttimetriä, auto on sisältä tilavampi kuin ulkokuori antaa ymmärtää.­

5.12.2020 7:02

Farmarimallin takakontti on perusmuodossaan 617-litrainen. Käytäntö osoittaa, että tavaratila on odotuksiakin käytännöllisempi. Isokokoinen maastopyörä sujahtaa vaivatta takatilaan, kun takaistuinten nojat kipataan kohti vaakatasoa. Sotkujen välttämiseksi fillarin etupyörä kuitenkin irrotetaan tällä kertaa kuljetuksen ajaksi.

Ihan konsernimestaruutta autoluokassaan Leon ei vie, sillä väljistä tiloistaan tunnettu Škoda Octavia tarjoaa farkkumallissaan vielä enemmän tilaa 640 litrallaan.

Tilaa löytyy takapaksista perusmuodossaan sekä vielä enemmän penkkien selkänojat kaadettuina suksiluukkua myöten.­

Polkupyörä mukaan? Ei ongelmaa.­

Suuri tavaratila ei kuitenkaan syö matkustamon väljyyttä. Škoda Octavian ja Volkswagen Golfin tavoin Leon on koottu MQB Evo -perusrakenteen päälle. Viime keväänä esitelty Sportstourer on pidentynyt 9,3 senttimetriä ja myös matkustamo tuntuu ilman mittanauhan käyttöä aiempaa tilavammalta. Keskimittaisen kuskin taakse jää hyvin jalkatilaa samankokoiselle matkustajalle.

Kevythybridi-Leonin rinnalla myydään jo täyttä häkää myös pistokehybridiä.­

Farmari-Leon näyttää onnistuneen sisätilasuunnittelun lisäksi hyvältä. Nämä asiat eivät aina kohtaa.

FR-varustetason istuimet tukevat hyvin joka suuntaan.­

Mittaristo muuttuu moneksi, mutta käyttäjäystävällisempiä ratkaisujakin on nähty.­

Puolitoistalitraisen bensiinimoottorin tukena on 48 voltin sähkögeneraattori, joka tukee moottoria kiihdytyksissä ja tarjoaa lisävääntöä varsinkin liikkeellelähdöissä.

Kaasupolkimen liike ja vastaavuus kaasuun tuntuvat etenkin aluksi epämääräiseltä, mutta pienellä harjoituksella touhuun tottuu.

Takapenkin reunoilla on ihan leppoisat oltava. Keskipaikka ei yleensäkään houkuttele, eikä Leon Sportstourer ole poikkeus.­

Kevythybridijärjestelmä sammuttaa moottorin, kun autolla lähestytään esimerkiksi liikenneympyrää ja nostetaan jalkaa kaasulta. Alhaisissa nopeuksissa rullauksen sijasta mennään moottorijarrutuksella. Samalla kevythybridijärjestelmän akku latautuu. Kevythybriditekniikka vaikuttaa myös jarrutuntumaan, joka toimii aavistuksen viipyilevästi.

FR-varustetasto tuo mukanaan jäykemmän alustan kuin Style ja Xcellence. Erityisen tärisyttäväksi meno ei muutu mukulakivikaduillakaan.

Ajo-ohjelmista sport-valinnalla saa aikaa lievästi murisevaa ääntelyä ja urheilullista kiihtyvyyttä, mutta eipä se erityisen repivää ole. Bensiinin kulutus pysyy 5,4–6,4 litran välillä riippuen ajotavasta.

Viisi ajotilaa, mutta hiukan hankalasti löydettävissä kesken ajon.­

Ajettaessa ei itse asiassa tule kovin usein vaihdettua ajotiloja, sillä se vaatii kosketusnäytön räpläämistä paljon käytännöllisemmän yhden fyysisen säätimen sijasta. Nörttien mielestä varmaan oiva ratkaisu, mutta oikeassa elämässä ylimääräinen koukero.

Valojuova kojelaudan reunalla varoittaa katveesta ilmestyvästä ajoneuvosta.­

Ohjaus on painotettu kevyeksi, mutta muuttuva välitys pitää tuntuman loogisena. Jo viisiovisen koeajossa katvealueen tunnistus kiinnitti huomiota erinomaisuudellaan; varoitusvalo ei pelkästään pilkahda totutusti sivupeilissä vaan pitkulainen led-välähtää näyttävästi kojelaudan reunamilla.

Leon Sportstourer on tyylikäs, käytännöllinen ja hinnaltaan kilpailukykyinen. Vakavaa pohdintaa voi aiheuttaa se, että pistokkeella ladattava versio on jo myynnissä reilun 3 000 euron lisähintaan.

Seat Leon Sportstourer, 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG

Moottori R4, turbo, 1 498 cm³, 110 kW (150 hv)/5 000–6 000 r/min, 250 Nm/1 400–4 000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 217 km/h

Kulutus 5,9 l/100 km 95E

CO2-päästöt 134 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4 642, l 1 799, k 1 437 mm, akseliväli 2 684 mm, omamassa 1 362 kg, tavaratila 620 l, tankki 50 l

Hinta 30 791 euroa

Kiitämme

Väljiä tiloja

Sujuvaa ajettavuutta

Moitimme

Mittariston ja keskinäytön kankeaa käytettävyyttä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?