Miksi lähes kaikki lataushybridit perustuvat yhä bensa­moottoreihin, vaikka huippu­taloudellisia dieseleitäkin löytyisi? - Autot - Ilta-Sanomat

Miksi lähes kaikki lataushybridit perustuvat yhä bensa­moottoreihin, vaikka huippu­taloudellisia dieseleitäkin löytyisi?

Ladattavat dieselautot ovat henkilöautopuolella yhä kovin harvassa.

Ajoakku löytyy yhä useammasta bensiiniautosta. Dieseleissä hybridikehitys on henkilöautopuolella jäänyt sen sijaan vaisuksi.­

1.12.2020 15:53

Suomessakin jo kovaa vauhtia yleistyvien lataushybridien joukossa ei juuri dieseleitä näy.

Herää siis kysymys, miksi dieselmoottoria ei hybridisovelluksissa juurikaan käytetä?

Tähän kysymykseen Diagno Oy:n dieselasiantuntija Björn Boström, Metropolia AMK:n ajoneuvo- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen, Neste Oyj:n asiantuntijaryhmä, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Suomen autoteknillinen liitto SATL ry:n työryhmät vastaavat yhdessä seuraavasti:

”Bensiini- ja dieselmoottorien hyötysuhteessa suurin ero dieselin hyväksi on nimenomaan osakuormalla, mikä on tyypillisin rasitustilanne kaupunki- ja taajama-ajossa.

Hybridin sähkömoottori/generaattori -yhdistelmä auttaa polttomoottoria nimenomaan näissä pienen kuorman stop-and-go-ajotilanteissa, jolloin bensiinillä käyvä moottori hyötyy tästä sähköavustuksesta dieseliä enemmän.

Dieselin pakokaasun puhdistuslaitteet vaativat myös pidemmän ajan lämmetäkseen toimintalämpöön kuin bensiinimoottorissa. Myös partikkelisuodattimen puhdistus regeneroimalla vaatii pidemmän käyntijakson.

Bensiinimoottori soveltuu siis helpommin hybridin polttomoottorille tyypilliseen pätkittäiseen käyttöön – ainakin kaupunkiliikenteessä. Tämä pätee lähinnä henkilöautosovelluksissa, jossa myös dieselhybridin valmistuskustannukset nousevat bensiinihybridiä korkeammiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?