Neljän vuoden ikäisestä lataus­maasturista paukahti yllättäen mm. koko korkeajännite­akusto – korjaamolasku 27000 euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Neljän vuoden ikäisestä lataus­maasturista paukahti yllättäen mm. koko korkeajännite­akusto – korjaamolasku 27000 euroa

Automyyjän työantajansa liikkeestä ostama ladattava BMW X5 hajosi yllättäen kalliisti. Myyjän oli lopulta palautettava ostajalle lähes koko kymmenien tuhansien eurojen kauppasumma.

Kuluttaja vaati kaupan purkua kohtuuttomien korjauskulujen vuoksi.­

30.11.2020 6:52

Autoliike ja sen palveluksessa oleva myyjä joutuivat erikoiseen keskinäiseen tilanteeseen, kun myyjän ostaman BMW X5 F15 xDrive40e A -henkilöauto hajosi.

Autokauppa tehtiin syksyllä 2018. Luksus-Bemariksi luonnehdittava auto oli otettu käyttöön kolme vuotta aiemmin.

Hintaa 148 000 kilometriä ajetulle baijerilaiselle tuli kaupantekohetkellä 65 050 euroa.

Automyyjän yksityistä ajonautintoa kesti vajaa vuosi, kunnes matkanteko tyssäsi yllättäen BMW:n hajoamiseen.

Vika oli massiivinen, sillä korjaamon tekemän vianmäärityksen mukaan ladattavan BMW X5:n korkeajänniteakuston kaikkien solujen uusimisen, latausyksikön uusimisen, vaihtomoottorin asentamisen ja ruiskutussuutinten uusimisen alustavaksi hinta-arvioksi tuli peräti 27 300 euroa.

Omistaja oli tässä vaiheessa ajanut autollaan yhteensä 14 000 kilometriä.

Kuluttajan, tässä tapauksessa automyyjän, ja myyjäliikkeen välille tuli erimielisyys siitä, oliko autossa kaupan purkamiseen oikeuttava virhe.

Kuluttaja vaati purkua kohtuuttomien korjauskulujen vuoksi. Akusto ei ottanut virtaa lainkaan vastaan.

Automyyjä ilmoitti tietävänsä, että useissa lähteissä mainitaan sähköhybridiakkujen kestävän auton koko eliniän. Moottorivaurio oli hänen mukaansa muutenkin ennenaikainen.

Kuluttaja piti asiattomana myyjäliikkeen esittämää väitettä, että hän olisi saanut autosta alennusta työsuhteensa vuoksi.

Myyjäliikkeen mukaan kuluttajan saama alennus oli tosiasia ja tavallista suurempi myös siksi, että kyse oli paljon ajetusta ja vikaherkästä autosta.

Kuluttajariitalautakunta totesi perusteluissaan, että kauppahinnan alennuksella voi olla merkitystä myyjän virhevastuun kannalta, jos alennus perustui selkeästi yksilöityyn vikaan, jonka ostaja tiesi kauppaa tehtäessä.

Sellaista näyttöä ei lautakunta tapaukseen liittyen saanut eikä alennukselle näin ollen jäänyt merkitystä ratkaisua tehtäessä.

Lautakunnan mukaan BMW rikkoutui odotuksiin nähden ennenaikaisesti ja arvioidut korjauskulut olivat kohtuuttomat. Auto oli huonommassa kunnossa kuin ostaja edellytti ja autossa oli ilmiselvä virhe.

Lautakunta suositti yksimielisesti, että myyjäliike purkaa kaupan ja palauttaa kuluttajan maksamat rahat. Kuluttajan puolestaan on maksettava myyjäliikkeelle käyttöhyötynä 1 500 euroa.

Ratkaisu tehtiin toukokuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?