Tapahtumat käynnistyivät tammikuussa 2019, kun kuluttaja teki tasan 69 000 euron hintaan kaupat vuonna 2015 käyttöönotetusta ja ostohetkellä 110 000 kilometriä ajetusta Teslasta.
Kun juuri hankittu Tesla S huollettiin, ilmeni, että autoon pitikin yllättäen vaihtaa uusi latauslaite.
Omistaja vaati liikkeeltä 2 900 euron korvausta. Hänen mielestään ei ollut normaalia, että neljän vuoden ikäisen täyssähköauton lataus ei toiminut kunnolla.
Myyjäliike kiisti vaatimuksen, mutta oli kuitenkin valmis maksamaan puolet kuluista.
Kuluttajariitalautakunnan materiaaleista käy ilmi, että auton latauslaite oli hajonnut niin, että lataus kesti normaalia selvästi kauemmin.
Myyjäliike muistutti, että auto ei ollut käyttökelvoton ja latauslaite oli voinut vioittua myös ulkoisesta syystä.
Kuluttajariitalautakunta toteaa ratkaisunsa perusteluissa, että auto vikaantui ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.
Näyttöä siitä, että rikkoutuminen olisi johtunut ostajan menettelystä ei esitetty. Autossa oli siis vikaa ja myyjäliikkeen tuli näin ollen osallistua kustannuksiin.
Yksimielinen lautakunta suositti, että myyjäliike hyvittää ostajalle korjauskuluista puolet eli 1 450 euroa. Ratkaisu on tehty tammikuussa.