Amerikkalais­tutkimus: Japanilaiset automerkit pitävät parhaiten jälleen­myynti­arvonsa - Autot - Ilta-Sanomat

Amerikkalais­tutkimus: Japanilaiset automerkit pitävät parhaiten jälleen­myynti­arvonsa

Japanilainen Subaru pitää parhaiten jälleenmyyntiarvonsa valtavirran autoluokissa. Premium-kategoriassa Lexus on ykkönen, Pohjois-Amerikassa tehty selvitys osoittaa.

Subaru Forester oli yksi luokkavoittajista. Kuvassa e-Boxer Summit -hybridi.

23.11.2020 13:55

Kyseessä ei ole etenkään Subarun kohdalla hätkähdyttävä tieto, sillä amerikkalainen ALG (Automotive Lease Guide) on nimennyt Subarun jo kahdeksatta kertaa parhaiten jälleenmyyntiarvonsa säilyttäväksi autonvalmistajaksi.

Henkilöautojen jälleenmyyntiarvon kehitystä tutkiva ALG on TrueCar Inc:n analyysiyksikkö, joka tutkii uusien autojen jälleenmyyntiarvon kehitystä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

ALG:n tutkimuksessa Subaru-malleista Subcompact Utility -luokassa voittajaksi nousi Subaru Crosstrek (XV), Compact Utility -luokassa Subaru Forester, Compact -luokassa Subaru Impreza ja Sport Car -luokassa Subaru WRX. ALG on myöntänyt Subarulle vuosien saatossa yhteensä 46 ykköstilaa eri segmenteissä.

ALG on kerännyt jo 50 vuoden ajan henkilöautojen hintadataa. Yksikkö ottaa joka vuosi seurantaan noin 2 500 eri henkilöautomallia ja se palkitsee kolmen vuoden seurantajakson jälkeen vuosittain prosentuaalisesti vähiten arvoaan menettäneet automallit. ALG:n palkinnot on jaettu vuosittain vuodesta 2010.

Subarun arvon pysyminen nähdään myös Pohjoismaissa. Subaru Nordic Ab:n myyntijohtaja Filip Frennby viittaa autonvalmistajan tiedotteessa nimeltä mainitsemattomiin ruotsalaistutkimuksiin, jotka myös osoittavat, että Subarulla on yksi alan parhaista jälleenmyyntiarvoista.

Lexus voitti omissa segmenteissään LS-, IS- ja RX-malleillaan. Kuvassa LS 500h.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?